Nieuws/Financieel
996820
Financieel

Loterij

Volgens een onderzoek van ING  denkt 1 op de 8 Nederlanders zijn financiële doelen eerder te bereiken door de loterij te winnen dan te beleggen op de beurs. Zo bezien hebben beursgoeroes nog veel zendingswerk te doen. Maar er zijn ook wel degelijk parallellen tussen beurzen en kansspelen.

Aan de ene kant is het moeilijk voor te stellen dat iemand werkelijk denkt door het kopen van een lot meer kans te maken op het verdienen van geld dan met beleggen. Aan de andere kant kunnen recente negatieve ervaringen op de beurs wellicht een rol spelen. Tel daarbij de loterijwinnaars op die in televisieshows frequent in het zonnetje worden gezet. Net als alle schreeuwerige loterijreclames die ongevraagd in de brievenbus worden gestopt.  En je begint te begrijpen waar deze verwrongen rendement/ risico perceptie vandaan komt.  

Uitkeringspercentage

Want hoe je het ook went of keert: op de lange termijn is de winstverwachting op een goed gespreide aandelenportefeuille positief. Dat kun je bepaald niet zeggen van deelname aan een loterij. Omdat een loterij maar een gedeelte van de inleg uitkeert aan prijzengeld, maken alle deelnemers tezamen uiteindelijk ALTIJD verlies. Een enkele individuele bofkont die de hoofdprijs wint uitgezonderd uiteraard.

In onderstaande tabel zijn de belangrijkste loterijen op een rijtje gezet qua uitkeringspercentage:

 

Staatsloterij                 65%

Lotto                           50%

Miljoenenspel              50%

Krasloten                    49-68%

Postcode Loterij         35%

BankGiro Loterij         35%

Vriendenloterij            35%

 

De populaire postcode loterij keert slechts 35% van de inleg uit (ongeveer 15% zijn kosten, 50% gaat naar goede doelen).  Spelen in deze loterij is te vergelijken met een  roulettespel met slechts 12 winnende nummers op het roulettewiel en 24 nullen. Verlies gegarandeerd. 

Spijt

Toch is er ook een opvallende overeenkomst tussen de postcode loterij en beleggen. En dat is de emotie spijt. Op deze emotie wordt door de marketing afdeling van de postcode loterij keihard ingespeeld. Want als u niet meespeelt en de hoofdprijs valt op uw volledige (6 positie) postcode, dan moet u als pauper verder tussen uw plotseling schatrijke buren. 

In de media worden deze pechvogels breed in beeld gebracht. Tsja, dat wilt u niet meemaken. Dus -voor de zekerheid- toch maar meespelen. En dit brengt mij op de overeenkomst met beleggen: Als het goed gaat op de beurs dan ziet u ook niet graag dat uw buurman binnenloopt, terwijl u zelf met maar een paar procent genoegen moet nemen op uw spaarrekening. Ziehier de kracht van de emotie spijt en het resulterende kuddegedrag.

Kansberekening

Voor de liefhebbers heb ik nog even uitgerekend hoe groot de kans is dat de hoofdprijs op uw postcode valt: Er zijn in Nederland 430.000 volledige postcodes (6 posities) in gebruik. En er zijn 14 postcode loterij-trekkingen per jaar (kosten: €141 per jaar). Als u 60 jaar meespeelt (totale kosten €8460 voor alle 60x14 = 840 trekkingen) dan is de kans dat de hoofdprijs één of meer keer op uw postcode valt ongeveer 0,2% (twee op de duizend). Dat is dezelfde kans dat u met een munt negen (!) keer achter elkaar ‘kop’ gooit.    

Aan u de keuze waarmee u denkt het meeste geld te verdienen: €8460 beleggen in een breed gespreide aandelenportefeuille of postcode loten kopen met 0,2% kans op winst. Over 60 jaar spreken we elkaar weer.

Rombout Kerstens is directeur van Keyword Info Systems BV. www.keyword.nl