Nieuws/Financieel
996959
Financieel

Heineken gelooft weer in Afrika

Wondercontinent Afrika, waar Heineken al decennia lang een belangrijke positie heeft, moest vorig jaar een stap terug doen. Maar de Nederlandse bierbrouwer gelooft er weer in. Het bedrijf investeert dan ook fors in Ethiopië en Nigeria, wat na Mexico de belangrijkste markt voor Heineken is.

„Wij geloven heel sterk in Afrika”, stelde financieel topman René Hooft Graafland gisteren dan ook.

In het vierde kwartaal van vorig jaar zette, na enige tijd van teleurstellende afzetcijfers, het herstel in Afrika in. Het continent lijkt alles mee te hebben. „Er is daar een sterke bevolkingsgroei. De middenklasse is aan de winnende hand. Daarnaast trekken er steeds meer jonge mensen naar de steden”, zegt financieel directeur René Hooft Graafland. „En als mensen in de stad wonen, gaan ze voorverpakt bier drinken, daar waar ze op het platteland nog veel eigen brouwsels maken.”

Belangrijk vindt de financieel topman verder dat Afrikaanse landen beter gemanaged worden. „Je ziet dat de politiek verbeterd. Dat helpt de economie. En boven alles: in Afrika schijnt de zon. En bier is de eerste keuze van veel Afrikanen. Hier zijn we erg positief over. Vorig jaar hebben we inderdaad gezien dat Afrika minder snel groeit en dat zelfs in een aantal landen de bierconsumptie terugliep. Maar de groei gaat terugkomen omdat de onderliggende elementen zo positief zijn.”

Whisky

Ook in India schijnt de zon en is Heineken marktleider. Het brengt er onder meer het populaire biertje Kingfisher op de markt. Toch moet daar nog heel veel gebeuren voor het land een bierland is. „We geloven er in een mooie toekomst, maar vooralsnog drinken de Indiërs heel weinig bier. Daar speelt regelgeving en grote regionale beperkingen van waar en hoe je bier mag verkopen een rol. En dan is de accijnswetgeving erg in het voordeel van whisky, waardoor whisky in het land veel goedkoper is dan bier. Dat zal ongetwijfeld ooit rechtgetrokken worden. En dan ligt er een geweldig potentieel.”

Wat hoge accijnzen betreft, worden bierbrouwers getroffen in Nederland en Frankrijk. Dat steekt de financieel topman. „Overheden moeten niet denken dat de alcoholindustrie een volledig willig object is om de begroting mee op orde te krijgen. Er zit bijvoorbeeld een hele hoop werkgelegenheid aan vast. Politici beginnen dat nu ook te realiseren.”

Oost-Europa

Toch is Europa zeker niet het nieuwe wingebied van Heineken. „In Europa loopt de consumptie al tien jaar terug en zal dat nog tien jaar doen”, verwacht Hooft Graafland. Vooral in Oost-Europa voelde de brouwer vorig jaar pijn. „Als daar de economie tegenzit, dan zie je er veel grotere volumedalingen dan in het Westen. De economieën zijn er nog kwetsbaar.”