Nieuws/Financieel
999607890
Financieel

Advertentiereus slaat alarm na terugval omzet

De laatste Publicis-campagne voor Heineken.

De laatste Publicis-campagne voor Heineken.

Publicis, een van de grootste marketing- en advertentiebedrijven, heeft een winstwaarschuwing voor de rest van het jaar afgegeven.

De laatste Publicis-campagne voor Heineken.

De laatste Publicis-campagne voor Heineken.

Het is de tweede waarschuwing voor aandeelhouders in drie maanden tijd van het op twee na omvangrijkste reclameconcern.

Het Franse Publicis werkt wereldwijd voor multinationals en is met zijn opdrachten een graadmeter voor de economische groei. Verkopen van campagnes voor tv en billboards in met name de Verenigde Staten liepen verder terug bij het concern dat concurreert met WPP en Omnicom.

Dit voorjaar meldde Publicis Groupe een omzetgroei van 1,7% over de eerste zes maanden, met een nettowinststijging van 15% afgezet tegen dezelfde maanden van 2018.

De omzet zal dit jaar met 2,5% dalen, afgelopen kwartaal zakte de omzet met 2,7% vergeleken op jaarbasis, vooral door het vertrek van enkele Amerikaanse klanten, meldt het in een persbericht.

Publicis en andere reclamebedrijven lijden al jaren onder de concurrentie van Google en Facebook, die online steeds meer omzet weghalen.

Voor volgend jaar verwacht het Franse conern met €9 miljard jaaromzet in 2018 en 75.000 werknemers nog eens een teruggang met 2,5%.