Nieuws/Gesponsord
362034295
Gesponsord
Gesponsord door bol.com
Deze inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie van De Telegraaf.

Van teleshopping naar online verkoop: ‘Miljoenenomzet dankzij nieuwe doelgroep’

E-commerce specialist Magdy Kandil: “Dankzij een platform als bol.com zijn we in staat een heel nieuwe doelgroep te bereiken.”

E-commerce specialist Magdy Kandil: “Dankzij een platform als bol.com zijn we in staat een heel nieuwe doelgroep te bereiken.”

Omni Channel Group – bekend van successen als Tommy Teleshopping – werd groot dankzij homeshopping op televisie, maar zag zijn omzet de afgelopen jaren gestaag stijgen door verkoop via online market places. “Via een platform als bol.com realiseren we een miljoenenomzet.”

E-commerce specialist Magdy Kandil: “Dankzij een platform als bol.com zijn we in staat een heel nieuwe doelgroep te bereiken.”

E-commerce specialist Magdy Kandil: “Dankzij een platform als bol.com zijn we in staat een heel nieuwe doelgroep te bereiken.”

Wie kent ze niet, de eindeloos lange tv-commercials van huishoudelijke producten zoals de Magic Bullet (‘Amazing!’) die je telefonisch of via de website van Tommyteleshopping kunt bestellen?

Omni Channel Group, het bedrijf achter merken als Tommy Teleshopping, Felman (matrassen) NutriBullet (blenders), en BluMill (huis-, tuin- en keukenproducten), verkoopt weliswaar nog steeds producten via tv-commercials, maar sloeg de handen ook ineen met verschillende online marktplaatsen, waarvan bol.com de grootste is. Dat bleek een gouden greep.

Nieuwe doelgroep

Marketeer en E-commerce specialist Magdy Kandil vertelt: “Dankzij een platform als bol.com zijn we in staat een heel nieuwe doelgroep te bereiken. Ook is het fijn dat we gebruik kunnen maken van hun expertise en snelle logistiek. Onze samenwerking is echt een partnership: met een vaste accountmanager gaan we regelmatig om tafel zitten om te bekijken wat we kunnen doen om onze producten nog meer onder de aandacht te brengen. Zo hadden we afgelopen zomer nog een leuke campagne voor onze producten van BluMill. Wij stelden leuke kortingen beschikbaar en bol.com zorgde voor de promotie. Dat werkt heel erg goed.”

Ook is Kandil te spreken over de tools die bol.com haar partners biedt. “Met Adverteren via bol.com zet je bijvoorbeeld heel makkelijk je producten in de spotlight. Ideaal als je net begint en een boost wil geven aan je bereik”, vertelt hij. “Zo krijg je snel voet aan de grond in een bepaalde productcategorie. Je ziet de clicks en impressies snel stijgen, wat weer goed is voor het algoritme op bol.com. Zo blijf je hoger in de zoekresultaten staan, wat gunstig is omdat de meeste bezoekers iets kopen van de eerste pagina van het productaanbod. Staan jouw producten pas op pagina 15, dan verkoop je dus niks.”

„Een kickstart en een snelle omzetstijging zijn mooi, maar het is de kunst dat vast te houden. Bol.com denkt daarin mee”, aldus Magdy Kandil van Omni Channel Group.

„Een kickstart en een snelle omzetstijging zijn mooi, maar het is de kunst dat vast te houden. Bol.com denkt daarin mee”, aldus Magdy Kandil van Omni Channel Group.

Inzicht in data

Hij vervolgt: “De tool is dus zeker niet alleen bedoeld om alleen op korte termijn succes te hebben, het is juist een kwestie van een lange adem. Een kickstart en een snelle omzetstijging zijn mooi, maar het is de kunst dat vast te houden.” Om snel wegwijs te worden met de tool Adverteren via bol.com, bood het platform Omni Channel Group een traject aan bij PaperDigits, een bureau dat helpt om het productaanbod beter zichtbaar te maken.

Kandil: “Zij hebben ons geholpen om inzicht te krijgen wat er allemaal mogelijk is via Adverteren via bol.com. Vooral hoe je sponsored products kunt inzetten, een tool om inzicht te krijgen in data. PaperDigits analyseerde deze data en gaf ons advies hoe we onze producten gerichter konden aanjagen. Die ondersteuning is heel handig geweest, zo kun je de beschikbare tools optimaal inzetten.

White en grey spots

Bol.com heeft meer handige tools voor ondernemers, zoals bol.com zoekwoorden. “Die tool geeft inzicht in de zoekvraag op het platform. Hiermee kun je ook de beste zoekwoorden kiezen voor jouw campagne. Ook krijg je inzicht in data, zodat je steeds beter gaat snappen wat werkt en wat niet. Heel fijn dat bol.com zo actief hun kennis deelt.”

Als voorbeeld noemt Kandil ook de ‘white en grey spots’: producten die nog niet goed vindbaar zijn bij bol.com en waar volgens het platform dus kansen liggen. “Grey spots zijn producten die wel al vindbaar zijn bij bol.com, maar nog niet goed genoeg om de potentie eruit te halen. Slim dus om je aanbod dan te tweaken op prijs, levertijd of content. White spots zijn producten die een gat in de markt zijn: bol.com ziet dat er vraag naar is, maar er is nog geen aanbod. Als ondernemer kun je dan in dat gat springen. Win-win.”

Minder retouren

Omni Channel Group lift ook qua logistiek mee op de schaalgrootte van bol.com. “Met name het feit dat je de hele retourafhandeling kunt uitbesteden, is erg fijn. Verzenden is makkelijker en zelfs goedkoper via bol.com. Ook op dat gebied denken ze steeds met je mee. Zo kijken wij momenteel samen met bol.com naar de mogelijkheid om een pilot op te zetten waarbij we een instructievideo mailen naar klanten die een blender hebben aangeschaft. In de praktijk blijkt dat zo’n 15 procent van de klanten bepaalde producten soms ingewikkeld vindt en het om die reden weer retourneert. Bij deze pilot ligt het percentage op 7 procent. Dat is natuurlijk hartstikke mooi.”

Meer weten? Neem een kijkje op bol.com/samendoorgroeien