Nieuws/Lifestyle
1006329727
Lifestyle

Dit is de meest gezonde slaappositie

Hoe verschillend we ook zijn, aan één ding ontkomen we niet: we moeten allemaal slapen. Gemiddeld spenderen we een derde van ons leven in dromenland. Maar welke houding is het beste voor een goede nachtrust?

Ingelise de Vries

Er blijkt namelijk een ideale positie te zijn als het om slapen aankomt. Belangrijk, want met (te) weinig slaap ben je prikkelbaarder, minder gefocust en hongerig. Slaap je structureel minder van vijf uur per nacht, dan is de kans op vroegtijdig overlijden zo’n 15 procent hoger dan bij de Doornroosjes onder ons.

Dus, een goede nachtrust? Zorg dat je niet kiest voor de meest comfortabele positie, maar ga bewust op je zij liggen. Met je handen onder het hoofd, de zogenoemde droompositie. Lig je op je linkerzij, dan kun je daar best wat voordeeltjes uithalen.

Zo zorgt slapen op je linkerzij ervoor dat je doorbloeding verbetert. Er ligt daarnaast minder druk op de organen aan de linkerkant, wat bijdraagt aan fysiek comfort. Je spijsvertering gaat er ook op vooruit, net als dat het goed is om maagzuur beter in bedwang te houden.

Vette maaltijd

Wetenschappers onderzochten 48 uur lang hoe mensen sliepen. Deelnemers moesten een vette maaltijd verorberen en vervolgens op hun linkerzij of rechterzij tot rust komen. De groep op de rechterzij had meer last van maagzuur. De conclusie? Slaap op je linkerzij.

Eerdere onderzoeken laten gelijke resultaten zien. Het kan je darmbeweging ondersteunen en door zwaartekracht wordt het voor je lijf makkelijker om afvalstoffen af te voeren. Ook kan het helpen bij tegen misselijkheid. Je maag ligt grotendeels links, samen met de alvleesklier. Door op je linkerzij te gaan liggen, kunnen maagsappen lastiger richting de slokdarm, met alle gevolgen van dien.