Nieuws/Lifestyle
1010432
Lifestyle

BMW aan het downsizen met de 720i?

Gaat BMW een viercilinder leveren in de 7 Serie? Een blik op de Duitse BMW-website leek dat even te bevestigen. Daar stond namelijk korte tijd de 720i aangeprezen.

Het model was echter net zo snel weer weg als dat het gekomen was. En daarmee blijft de vraag hangen: was het een foutje, een grap of een actie van een iets te voortvarende webredacteur? Dat laatste zou namelijk betekenen dat BMW de 184 pk sterke 2,0 liter twinturbo viercilinder uit de 520i ook in de zware 7 Serie gaat leveren.

BMW Nederland heeft dit echter ontkend. Volgens een woordvoerder ging het om een foutje van de Duitse BMW-website. Wel werd eerder al duidelijk dat in de volgende generatie BMW 7 Serie wel een viercilinder op de markt komt, maar dat wordt een diesel.

Diesel 7 Serie

In de Verenigde Staten gaat BMW overigens voor het eerste in veertig jaar een 7 Serie met dieselmotor aanbieden. In de lente gaat daar namelijk de BMW 740Ld xDrive in de verkoop. En daar blijft het voorlopig bij. Amerikanen die in een 7 Serie diesel willen rijden, zitten dus vast aan de verlengde uitvoering en aan vierwielaandrijving.

Minder krachtig

De 740Ld xDrive wordt aangedreven door een 3,0 liter twinturbo zescilinder met een vermogen van 255 pk en een koppel van 559 Nm. En daarmee is de Amerikaanse variant van die motor iets minder krachtig dan de Europese. Bij ons levert de zescilinder in de 740d namelijk 313 pk en 630 Nm.

Prijsverschil

Ronduit schokkend is overigens het prijsverschil tussen de Verenigde Staten en Europa (lees: Nederland). De 740Ld xDrive kost aan de overkant van de Atlantische Oceaan omgerekend 60.951 euro. In Nederland (waar we geen lange versie van de 740d hebben) kost de 'korte' 740d xDrive al 105.500 euro.