Nieuws/Lifestyle
1010443
Lifestyle

Christijan Albers actief in elektrische Formule E

Christijan Albers zal in het eerste jaar van de nieuwe elektrische raceklasse ‘Formule E’ mee gaan rijden. De Nederlander die eerder succesvol was in de DTM-klasse en voor Spyker in de Formule 1 reed, maakt na 7 jaar zijn comeback in een open-wheel serie.

Nieuwe klasse

Formule E is een nieuwe raceklasse waarin coureurs het met geheel elektrische Formuleauto’s tegen elkaar opnemen. Tussen september 2014 en juni 2015 doet het kampioenschap tien wereldsteden aan, waar door de 20 coureurs op stratencircuits zal worden gestreden om de overwinning. De FIA presenteert het kampioenschap als een wedstrijd waarbij diverse fabrikanten worden uitgedaagd hun eigen innovaties op het gebied van elektrische energie te demonstreren. Zo ontwikkelde McLaren het motormanagement en ook Renault is een van de partners.

Veel ex-F1 coureurs

Albers zal het in de Formule E opnemen tegen een flink aantal andere oud-Formule 1 coureurs. Zo rijden o.a. Sébastien Bourdais, Sebastien Buemi , Takuma Sato en Bruno Senna mee. Daarnaast zijn ook gevestigde namen uit de Amerikaanse Indycar in de vorm van Marco Andretti, J.R. Hildebrand en Oriol Servia bevestigd voor dit seizoen. Het is nog niet bekend voor welk team Albers zal rijden.

Innovatie

Formule E zal een aantal flinke uitdagingen moeten overwinnen  om tot een interessante raceklasse uit te groeien. Neem bijvoorbeeld de actieradius: de race’s zullen een uur duren en om dit te kunnen uithouden moeten de coureurs twee maal van auto wisselen. De organisatie heeft nu al laten weten dat het wil werken aan een draadloos oplaadsysteem. Daarmee moet het mogelijk zijn voor de coureurs om een andere racelijn te pakken waarin de laadinfrastructuur is geïntegreerd. Dit kan natuurlijk een interessante strategische rol gaan spelen. Daarnaast zal er een belangrijke balans tussen downforce en stroomlijn, maar ook tussen bandengrip en rolweerstand gevonden moeten worden.

Op 13 September gaat de Formule E, volgens de FIA “de toekomst van autoracen” van start in Peking.