Nieuws/Lifestyle
1010644
Lifestyle

Toename bezoekers Brusselse autoshow

De 92ste editie van 'hét Auto- en Motorsalon van Brussel' heeft meer bezoekers getrokken dan een jaar eerder. Dat heeft de organisatie laten weten.

Offertes

De beurs trok circa 585.000 bezoekers en dat is een lichte groei ten opzichte van 2012 toen de beurs 561.555 mensen over de vloer kreeg. Volgens de organisatie lag het aantal offertes dat werd uitgeschreven ook hoger dan de verwachting. En dat terwijl er de laatste jaren steeds minder orders geschreven worden op de stands, zo merkt de organisatie

Makkelijker

“Er wordt amper nog verkocht op de beursvloer. Enkele merken doen het nog steeds, maar bij de meeste teken je geen bestelbon meer op de beurs”, zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van de Brusselse autosalon. “Je krijgt er info en prijzen maar de koop wordt gesloten bij de autodealer. Dat praat ook wat makkelijker wanneer het bijvoorbeeld gaat over de overname van de huidige auto. Maar het is wel zo dat in de salonmaand en in de periode die daar meteen op volgt, heel wat merken tot aan kwart van hun jaarcijfer realiseren.”

'Dagje uit'

De organisatie ziet de beurs zelf als iets meer dan een belangrijk commercieel moment voor de auto- en motorbranche. Het is volgens de organisatie “een dagje uit onder vrienden of met het gezin, een dag van amusement en spektakel”.

Problemen met prijzen

Overigens bleek uit onderzoek van de Belgische overheid dat slechts negen van de 44 gecontroleerde stands in orde waren qua wetgeving. De economische inspectie ging, zoals vooraf werd aangekondigd, langs alle stands op het autosalon. Tijdens het bezoek werd er gecontroleerd op de regelgeving over prijzen, vermelding van CO2-emissie en brandstofverbruik.

Het grootste probleem bleek de prijsaanduiding, want die was volgens de inspectie 'onvoldoende transparant' omdat er vage termen werden gebruikt zoals 'catalogusprijs' of 'basisprijs'. Ook een 'recyclepremie' of een 'ecobonus' werd van de prijs getrokken, terwijl een consument hier niet noodzakelijk recht op heeft. De Belgische overheid voert ook nog een analyse van de folders van de automerken uit. Als die niet duidelijk en eerlijk zijn voor consumenten, dan riskeren de merkenhouders boetes tot 100.000 euro.