Lifestyle/Thuis & Tuin
1014410062
Thuis & Tuin

4 x huishoudelijke klusjes die je kunt zien als een work-out

Stofzuigen, de ramen lappen of de vloer dweilen. Het zijn misschien geen huishoudelijke klusjes die je graag doet. Maar wist je dat het uitstekende klusjes zijn als je wat meer lichaamsbeweging wil of als je calorieën wil verbranden?

Auto wassen

Als je de auto wast, versterk je de stabiliserende spieren in je schouders. Daarnaast bevordert het de rotatiebeweging. Het is een truc om je schouders te openen, die de neiging hebben om te blijven hangen na urenlang achter een computer te hebben gezeten.

Extra tip: maak volledige cirkels tijdens het wassen. Op manier roteer je de schouders op de juiste manier. Tijdens het autowassen verband je gemiddeld 230 calorieën per uur.

Stofzuigen

Stofzuigen mag in dit lijstje natuurlijk niet ontbreken. En dan niet alleen maar stofzuigen op de plekken die voor het oog zichtbaar zijn. Nee, hét geheim van een goede work-out: alle meubels verplaatsen, inclusief banken, bedden, bureaus en dressoirs.

Normaal gesproken kun je zo’n 190 calorieën per uur verbanden tijdens het stofzuigen, maar dit kun je verhogen door wat oefeningen tussendoor te doen. Ja, als je toch bezig bent...

Vloer moppen

Ook dit is een goede bezigheid om calorieën te verbranden. Doordat je veel druk zet en constant in beweging bent, verbrand je al snel 195 calorieën per uur. Super goed voor de buikspieren!

Ramen lappen

Gemiddeld verbranden mensen 180 calorieën per uur met ramen lappen. Extra fijn: je traint met deze klus meerdere spiergroepen.