Nieuws/Lifestyle
1022831
Lifestyle

Renault gaat auto’s bouwen in China

Renault heeft samen met het Chinese bedrijf Dongfeng Motor een nieuwe joint venture opgericht om zo auto’s te bouwen in China.

Goedgekeurd

Carlos Ghosn, topman van Renault, en Xu Ping, topman van Dongfeng Motor, hebben daarvoor een contract getekend. De samenwerking is ook al goedgekeurd door de National Development and Reform Commission of China (NDRC).

50/50

De Dongfeng-Renault joint venture start allereerst met de bouw van een nieuwe fabriek in Wuhan (provincie Hubei) waar jaarlijks tot 150.000 auto’s van de band kunnen rollen. Maar uitbreidingsmogelijkheden kunnen dit aantal in de nabije toekomst verdubbelen. De fabriek beslaat een oppervlakte van 95 hectare en creëert in totaal 2.000 nieuwe banen in de regio. De totale investering bedraagt 870 miljoen waarbij iedere partij 50 procent betaalt. In 2016 moet de bouw van de faciliteit een feit zijn en kan de productie van auto’s beginnen. De joint venture begint met het produceren van 'enkele crossover-modellen'. De auto’s worden onder het Renault-label verkocht in China. Op termijn volgen er meerdere modellen.

Chinese markt

Renault is al langer actief op de Chinese markt met de Koleos (ook een crossover) en Fluence (sedan), maar bouwt deze auto’s niet lokaal. Dit jaar moet het aantal geïmporteerde modellen naar China eindigen op zo’n 30.000 units. De Franse autobouwer doet op dit investeringen in het dealernetwerk om het verder uit te breiden. Momenteel zijn er 92 verkooppunten in China, maar in 2016 moet dat aantal groeien naar zo’n 120 vestigingen.