Nieuws/Lifestyle
1042253215
Lifestyle

Je hebt geen koffie nodig om écht wakker te worden

Is dat bakkie koffie onmisbaar voor je in de ochtend? Heel wat mensen beweren zelfs helemaal niet te kunnen functioneren zónder koffie. Maar wist je dat er zat andere manier zijn om wakker te worden? Youtube-kanaal AsapSCIENCE legt uit.

1) Trek open, die gordijnen. Daglicht onderdrukt de aanmaak van melatonine; een stofje dat slaperig maakt.

2) Sluit je douche af met koud water. Dit activeert de hersendelen die zorgen voor een alert, fris gevoel. Het is even doorbijten, maar dan heb je ook wat..

3)Beweeg. Uit verschillende studies blijkt dat studenten die 's morgens bewegen, beter scoren tijdens tests. Beweging bevordert de bloedcirculatie, de hersenen krijgen meer zuurstof en dat komt de concentratie dan weer ten goede.

4) Hydrateren. In onze slaap ademen en zweten we. Misschien ga je zelfs 's nachts nog wel eens naar het toilet. Deze zaken zorgen ervoor dat je uitdroogt en dat maakt moe. Begin de dag daarom met een glas water om je vochtgehalte zo snel mogelijk weer op peil te brengen.

5) Sinaasappelsap. De flavanoïden in het sap zouden volgens onderzoekers alerter maken.

6) Neem de tijd voor een goed, vezelrijk ontbijt. Een stevig ontbijt zet je lichaam in gang.

7) Muziek. Je lievelingsmuziek activieert bepaalde deleen in het brein waardoor het 'feel good' hormoon dopamine vrijkomt.