Nieuws/Lifestyle
1062342
Lifestyle

Column Werner Budding: Cars and Coffee, op z'n Amerikaans

Autovisie heeft in het 58 jarige bestaan tal van initiatieven ontplooid. Het blad, onder leiding van Fred van der Vlugt, bedacht een jaarlijkse autoverkiezing, de Auto van het Jaar. Inmiddels flink navolging gekregen, er zijn diverse van dergelijke verkiezingen - hoewel geen een met dezelfde waarde.

Autovisie kwam decennia terug met het fenomeen reisreportage. In een auto, met een belangrijke dan wel minder belangrijke rol, werd een regio, bergpas, stad, bijzondere route of wat dan ook bezocht. Inmiddels zien we 'de reisrepo' in allerlei media terug. Maar, ook wij kijken dingen van andere af. Neem Autovisie's Cars and Coffee. Oorspronkelijk natuurlijk een hartstikke Amerikaans fenomeen, waarvan wij dachten, dat kunnen we ook wel eens organiseren. En zo gebeurde dat inmiddels al drie maal.

Het uiterst simpele recept, maakt Cars and Coffee behoorlijk toegankelijk. Haal een groep eigenaren van leuke auto's bij elkaar op een parkeerplaats en lardeer de boel met wat koffiekarretjes. Elkaars blik bekijken en erover praten, veel meer is het niet. Doch, als autoliefhebber valt dat onder het kopje 'prettige zondagochtendbesteding'.

Nu kon ik afgelopen week, tamelijk toevallig, het origineel bezoeken; een echte Amerikaanse Cars and Coffee. Ik was in Newport Beach, om een evenement van Nissan bij te wonen. Daar vlakbij, in Irvine, kwamen ook wat autoliefhebbers bij elkaar. Nu moet je weten dat Irvine in Californië ligt, en da's een rijkenreservaat waarbij vergeleken 't Gooi een Vogelaarwijk is. Voor AMG, Lamborghini, Ferrari en Bugatti een van de belangrijkste markten. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar het lijkt me zo dat Californië de grootste dichtheid 500-plus pk auto's heeft, als ook de meeste one milion dollar cars per honderdduizend inwoners.

Afijn, je voelt 'm al aankomen. Ik heb zelden zo'n bonte en indrukwekkende verzameling auto's bij elkaar gezien. Natuurlijk, op Pebble Beach en Villa 'd Este staan waardevollere en zeldzamere voitures, maar waar vind je vier Veyrons naast elkaar, waarvan een Mansory, een Porsche 917, een BMW 3.0 CSI met 2350 mile op de teller, geflankeerd door een Singer 911, met daar tussen door geparkeerd een roestige Volkswagen 1600, een Bluebird 1600 SSS en een Toyota Celica van 35 jaar oud, die nog amper rijdt?

Zo veel diversiteit op autogebied, zelden gezien. Zwaar doorgerotte pick-ups en convertibles uit de jaren '70 (roest, hoe kan het in een staat waar altijd de zon schijnt?), een Saab Sonett, alle soorten Lamborghini's, waaronder twee zwaar getunede Aventadors, een ogenschijnlijk nieuwe Desoto, een Superformance, meer Ford GT's en GT 40's dan een mens vingers heeft, rijen met Mustangs, Chargers en Challengers, alsof ze wekelijks cadeau worden gedaan bij besteding van tien dollar in de Taco Bell op de hoek van het parkeerterrein. Het eerste model Nissan Patrol, een Chevy-van met verlaagd dak, zonder ramen en een 7,6-liter op een standaard in de opengewerkte laadruimte, aangesloten op de achterwielen en wel, een zestig jaar oude Bentley vlak naast een paarse Continental GTC, meer Ferrari's dan Kroymans in de vitrine heeft, de nieuwe Corvette C7, Raptors, AC's tot een bijkans nieuwe De Tomaso. En dan vergeet ik er nog een heleboel.

Later deze week is op Autovisie Tv de video te zien waarin ik een poging heb gedaan een beeld te schetsen van dat wat er in Irvine stond. Dan te weten dat dit evenement om de week plaats heeft, en dat hooguit dertig procent van de 350 auto's hetzelfde is als bij de voorgaande editie, zo vertelde iemand van de organisatie. Hoe dan ook, we hebben bij Autovisie iets om naar toe te werken; een Cars and Coffee van dezelfde omvang, met een overeenkomstige en minstens zo bonte verzameling auto's. Tot binnenkort!