Nieuws/Lifestyle
1068044
Lifestyle

Column Jeroen Jongeneel: HENRY

Louter positieve woorden dit keer, in de onderstaande regels. Dat is weer eens wat anders dan dat eeuwige sjagrijn, zult u ongetwijfeld te berde brengen, maar zelfs op die flauwe opmerking zult u van mij geen negatieve reactie krijgen.

Ik bouw een feestje! Om de verjaardag te vieren van een der grootste autogeesten die we ooit hebben gehad. Henry Ford! Toegegeven, het is al weer bijna een maand geleden (30 juli) dat we zijn 150ste geboortedag konden herdenken, maar beter laat dan nooit.

Ik ben zo positief, omdat Henry zo optimistisch was, gedurende alle (bijna) 84 jaren dat hij leefde. De man was niet kapot te krijgen, om het maar eens grof te stellen. Het kwam hem allemaal heus niet aangewaaid, maar wat zei hij, wanneer het weer eens een tikkie tegen zat: ’er bestaan geen grote problemen, alleen een heleboel kleine’. Als dat geen strijdbare instelling is, Henry was er eentje met ’good spirit’.

Van alles en nog wat heeft hij op zijn naam staan, van de eerste in massa geproduceerde auto (de T-Ford, 15,5 miljoen stuks…) tot en met de invoering van de lopende band en het bedenken van ’verticale integratie’. Waarom zou je al die onderdelen ergens anders gaan kopen, wanneer je ze ook zélf kunt maken? Da’s het eerste verdiend!

Zelfs de Cadillac hebben we aan hem te danken! Huh? Die is toch van General Motors, de grote concurrent, hoor ik u denken. Yes, maar ook van Henry, want Cadillac is voortgekomen uit de Henry Ford Company, de firma die hij bestierde vóór Ford Motor Company. Dáárvoor had hij overigens al zijn Detroit Automobile Company failliet zien gaan. De derde keer was het dus pas echt scheepsrecht voor hem.

Genoeg van al dat positieve gedoe? Twijfelt u toch, ergens ver in het achterhoofd, aan de oprechte nobelheid van Henry Ford? Dan komt hier de genadeslag, qua scepsis: om zijn productie te garanderen verdubbelde hij in 1914 het salaris van zijn werknemers. Die gingen toen 5 hele dollars per dag verdienen. Was veel hoor.

En die Edsel dan, zal de pure negatieveling het grootste Ford-echec aller tijden in herinnering roepen? Zelf dát kan Henry I niet worden aangewreven, die blamage moest zijn kleinzoon, Henry II, ondergaan.