Nieuws/Lifestyle
1068061
Lifestyle

Tesla Model S voor Europa uit Tilburg

VIDEO Met dank aan de voor Tesla gunstige ligging in Europa en de gunstige houding van de Nederlandse overheid richting buitenlandse ondernemers, staat de Europese assemblagefabriek en distributiecentrum van Tesla Motors nu in Tilburg

Tesla is eindelijk van start gegaan met de levering van de vijfdeurs Model S op Europees grondgebied, nu het distributiecentrum in Tilburg operationeel is. In de Brabantse stad wordt de elektrische auto niet alleen afleveringsklaar gemaakt, maar monteert Tesla ook de laatste componenten.

Hoe komt een bedrijf uit Californië in Tilburg terecht? "Een logische vraag", legt Thomas Savory, Senior Operations Manager, uit. "Wij zochten een centrale plek binnen onze Europese afzetgebieden van waaruit wij de markt kunnen bediend. Onze belangrijkste markten zijn Noorwegen en Nederland en we verkopen ook in bijvoorbeeld IJsland, Zweden, Italië en Duitsland.  Tilburg kent veel logistieke bedrijven, daarbij is de bereikbaarheid per vrachtwagen, trein en boot uitstekend. Uit de sollicitatiegesprekken blijkt dat er goed opgeleid personeel beschikbaar is." Inmiddels werken er 50 mensen bij Tesla Tilburg maar dat moeten er binnen aanzienlijke tijd twee keer zoveel zijn.

Bouwdozen

In Tilburg bouwt het bedrijf geen auto's. Dat gebeurt in Amerika, waar Tesla een nagenoeg complete auto vervaardigt. De aandrijflijn wordt niet gemonteerd. Dat gebeurt in Nederland. In de Rotterdamse haven komt de container met vier auto´s aan. De elektro-unit en batterij zitten in houten kratten in een aparte container, maar zijn gecodeerd zodat de componenten in de al aangewezen auto worden ingebouwd. "In Californië heeft reeds een eerste controle van het elektrische systeem plaatsgevonden. Het is mogelijk om de batterij en elektromotor in een andere auto in te bouwen, maar daarmee bevorder je de logistiek en efficiëntie van je assemblageproces niet. We leveren verschillende units, dus moet je die weer op elkaar afstemmen." Het  accupakket komt onder de bodemplaat en de elektromotor boven de achteras. Vervolgens volgt een diagnose van het elektrische systeem. Aangezien de wielophanging is gedemonteerd, worden de banden opnieuw uitgelijnd. Na het laden van de batterij gaat de minimaal 72.000 euro kostende hatchback naar de eindcontrole. "Binnen 24 uur moet de Model S het assemblagetraject hebben doorlopen."

Model X

Tesla richt zich momenteel op de Model S, het enige model sinds het productie-einde van de Roadster. Of de Model X, een SUV-achtige type met vleugeldeuren, vanuit Tilburg wordt gedistribueerd, is nog niet bepaald, stelt Savory. "Zover zijn we nog niet." De Model X moet in 2014 in productie worden genomen, maar vooralsnog heeft Tesla de handen vol aan de Model S, waarvan de verkoopdoelstelling voor komend jaar 40.000 stuks bedraagt. Hoeveel auto´s daarvan in Europa moeten worden afgezet, geeft de beursgenoteerde fabrikant niet op.