Lifestyle/En route
1069112059
En route

Rijden in een racekart: zo begon Max ooit

Niet iedereen weet dat je met een kart ook heel serieuze motorsport kunt bedrijven. Er is geen topcoureur te vinden die zijn carrière niet is begonnen met karting. En dat is natuurlijk geen toeval.

Iedereen die weleens een keer z’n rondjes heeft gedaan op een indoor kartbaan, weet dat je aan een grasmaaiermotor met een paar pk al genoeg hebt om serieus van basic motorsport te genieten. Met een huurkart op een fatsoenlijke buitenbaan rijden is natuurlijk nog leuker, en begint al heel aardig op echt racen te lijken.

Snelheidsbeleving

Een echte racekart met 30 pk Rotax Max tweetakt motor is zodanig snel dat je serieus goed moet kunnen sturen om ‘m met redelijke snelheid over het circuit te kunnen jagen. Daarbij is een kart verregaand naar de eigen voorkeuren van de bestuurder in te stellen, zodat je als karter meteen een goed gevoel ontwikkelt voor het afstellen van een echte raceauto. De snelheidsbeleving om met meer dan 100 km/h over een krappe kartbaan te jagen is zo hoog, dat de overstap naar een Formule 4 auto niet eens zo groot is.

Karttopper

Alsof een Rotax Max nog niet snel genoeg is, bestaat er ook nog zoiets als de KZ1-klasse. Daarin wordt gereden met karts die zijn voorzien van een motor met circa 50 pk en een sequentiële zesversnellingbak om het blok in zijn zeer smalle werkgebied te houden. Met de juiste eindoverbrenging kan zo’n kart tot wel 170 km/h halen. Een KZ1 is echter alleen voor de gevorderde rijder, want er komt nogal wat op je af als je er als beginner instapt. Zo ondervond ook redacteur Dries van den Elzen, die onlangs voor een reportage in Autovisie Magazine kartles kreeg van voormalig karttopper Bas van Vlimmeren. Rijd een paar rondes op het circuit van Berghem mee om een idee van de snelheidsbeleving te krijgen. Omdat het erg lastig was om het gesproken commentaar met zoveel rijwind verstaanbaar te krijgen, hebben we de video van ondertiteling voorzien.