Nieuws/Lifestyle
1075499405
Lifestyle

Een bouwpakket voor een camper, dat bestaat dus!

Sytze Boonstra: „Iemand met twee linkerhanden moet een camper kunnen bouwen.”

Sytze Boonstra: „Iemand met twee linkerhanden moet een camper kunnen bouwen.”

In een tijd waarin een coronaproof manier van reizen mensen aanspreekt, boekt de verkoop van campers record op record. Maar aan een camper hangt vaak een fors prijskaartje. Zelfbouw is een optie, maar dat vergt veel onderzoek, tijd, gedegen bouwkennis en handigheid. Daarmee is niet iedereen gezegend. Sytze Boonstra bedacht als oplossing een bouwpakket.

Sytze Boonstra: „Iemand met twee linkerhanden moet een camper kunnen bouwen.”

Sytze Boonstra: „Iemand met twee linkerhanden moet een camper kunnen bouwen.”

In de eerste drie kwartalen van 2021 werden 27% meer campers verkocht, waarvan 69% tweedehands. Vier procent van de camperaars registreerde een zelfbouwcamper.

Als het aan Sytze Boonstra ligt, gaat dat percentage zelfbouw snel omhoog. ,,Het is mijn ultieme doel dat iemand met praktisch twee linkerhanden een camper kan bouwen. Ook nog eens met een budget dat voor veel meer mensen haalbaar is.”

Het avontuur van Boonstra en zijn partner Elske Minnema, beiden dertigers uit Friesland, startte twee jaar geleden. Zij zegden de huur en hun baan op en reisden ruim 600 dagen kriskras door Europa met hun zelfgebouwde camper.

Boonstra, architect van beroep en in 2014 een half jaar gastprofessor aan de Universiteit van Seoel, ontwierp samen met Elske een camper en bouwde die. Maar niet zoals iedere camperbouwer dat doet en met een doel voor ogen.

,,Ontwerpen en tekenen is mijn beroep, zagen en timmeren niet. Mijn zwager bracht me op het spoor van cnc-frezen. Een techniek waarmee houtbewerkingen uitermate nauwkeurig door een computergestuurde frees worden uitgevoerd”, aldus Boonstra.

Samen met Guus van Driel van het Nijmeegse Samosa werd het ontwerp geperfectioneerd en met die spreekwoordelijke ene druk op de knop produceert de metersgrote cnc-frees in iets meer dan één dag het complete interieur van de camper. Meer dan 450 houten onderdelen, exact op maat, komen uiteindelijk van de freestafel.

Bijzonder aan het ontwerp is dat je aan de binnenkant geen schroef ziet en dat het aantal deuvels (sterke houtverbindingen) is geminimaliseerd. Dat heeft Boonstra in zijn ontwerp ingenieus opgelost en dankzij het frezen gerealiseerd.

Sytze en Elske kregen veel enthousiaste reacties tijdens hun reis. Dat, het bouwproces en de reis inspireerde Boonstra om een eigen bedrijf te beginnen: de Vantast. Hij kan interieurs ontwerpen, deze naar productietekeningen voor de cnc-frees omzetten, instructies maken en bouw- en koopadviezen geven.

Daar gaat momenteel flink wat tijd in zitten. ,,Werkweken van 80 uur zijn geen uitzondering, maar we hebben er ontzettend veel plezier in”, aldus Boonstra.

Trots: ,,Sinds april 2021 zijn tien zelfbouwers aan de slag met het eerste model, wat samen met Samosa veel feedback heeft opgeleverd. Het type Vagebond is nu af. Vorige week werd het tweede model voor het eerst geproduceerd en binnenkort gaat die naar de eerste koper.”

Het tweede ontwerp is speciaal gemaakt voor bussen van het iets bredere Fiat Ducato. Het eerste ontwerp past in de Mercedes Sprinter, de meest verkochte bestelbus in Nederland.

,,Ik kom in deze opstartfase nog wel bij bouwers, maar uiteindelijk wil ik niet meer nodig zijn. Het bouwpakket, alle instructies en overige informatie om een volledig ingerichte en goedgekeurde camper te realiseren, zijn er. De bouwer kan volledig zelfstandig zijn gang gaan”, aldus Boonstra die onlangs een bezoek aan Sietske Oosterveen (56) en Gerard Hommema (59) in het Friese Bakkeveen bracht.

,,Wij zijn echte kampeerders. Eerst met de tent en lange tijd hadden we zelfs een soort Pipo-wagen, maar we wilden meer luxe en langer weg”, vertelt Hommema. „We waren meteen verkocht door het ontwerp van Sytze, concept en materiaalgebruik. Voor ons geen camper vol plastic.”

Zijn partner Sietske: ,,Echt onhandig zijn we niet, maar het bouwpakket, de instructies en alle andere informatie spreken voor zich. We zijn nu een paar maanden bezig. Het gaat voortvarend en ook nog eens binnen budget.”

Overigens adviseert Boonstra wel om sommige laatste stappen, zoals ramen plaatsen en elektra en kachel aansluiten, door een expert te laten doen als je daarmee geen ervaring hebt.

Een compleet bouwpakket van de Vantast kost circa 6.500 euro. Aan apparatuur (koelkast en dergelijke) en extra benodigdheden ben je eenzelfde bedrag kwijt, maar dat kun je zo duur maken als je wilt. Een bus vinden doe je zelf.

Sietske en Gerard hebben een fraai exemplaar voor hun deur staan. Binnenkort laten ze hun doe-het-zelfcamper keuren en in het voorjaar hopen ze hun eerste trip te kunnen maken.

Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Meer van De Telegraaf Webshop
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Meer van De Telegraaf Webshop