Nieuws/Lifestyle
1081893
Lifestyle

Glinsterende leegheid

Filmrecensie| The Bling Ring

Sommige mensen hebben alles: rijkdom en roem. En jij hebt niks. Dan ga je het toch gewoon halen? Simpel genoeg. Een clubje teenagers in Hollywood kijkt in de krant welke sterren van huis zijn en breekt in. Orlando Bloom op een filmset in het buitenland? Alle tijd om rond te neuzen en leuke hebbedingetjes mee te nemen.

Paris Hilton: nog beter. Als in een etalage staat haar enorme verzameling schoenen en tasjes uitgestald in de inloopkast. Te kust en te keur. En met zo'n glanzende Prada handtas voel je jezelf in de disco ook een ster.

Sofia Coppola neemt in The Bling Ring opnieuw de glinsterende leegheid van het moderne leven op de korrel. Ware gebeurtenissen lagen aan de basis van haar nieuwe film, waarin tieners recht menen te hebben op dezelfde status als hun aanbeden halfgoden. Met hun inbraken halen ze de kranten en als ze na een wonderlijk lange periode alsnog worden aangehouden, voelen ze voor even het warme licht van de schijnwerpers op zich gericht. Daarmee krijgen de populistische media ook een verdiende veeg uit de pan. De pseudodiepzinnige uitspraken van de aanvoerster van het stel (mooi gespeeld door Emma Watson) worden door reporters breed uitgemeten.

Voordien hebben we al te lang moeten kijken naar een reeks bijna identieke inbraken. Kennelijk heeft ook vader Francis Ford Coppola zijn inmiddels geroutineerde dochter (maakster van o.m. het onvergetelijke Lost in translation) niet gewaarschuwd voor het effect van herhaling van zetten. The Bling Ring voelt als een uitgerekte sketch, die gaandeweg zijn puntigheid verliest.