Nieuws/Lifestyle
1084871
Lifestyle

Top 5: Onbekende snelle saloons van weleer

Een Mercedes S63 AMG, Audi A8 L W12, Aston Martin Rapide of toch maar een BMW 760iL? Als je een snelle en luxe sedan zoekt heb je keuze genoeg. Maar wat als je nou echt iets unieks zoekt? Een top 5 van wat oudere onbekende supersedans.

Jaren geleden bestonden er ook al snelle sedans. Bijvoorbeeld de BMW 745i, Maserati Quattroporte IV Evoluzione en Mercedes-Benz 450 SEL 6.9. Auto's met veel ruimte, maar vooral ook veel vermogen. De BMW had een 3,2 liter zescilinder lijnmotor met turbo en later kreeg hij zelfs een 3,4 liter turbomotor met 252 pk. Dat kan sneller: de Mercedes 450 SEL 6.9 had - de naam zegt het al - een 6,9 liter V8 met 289 pk. De topper in deze korte opsomming is de Maserati, die met een 336 pk sterke twinturbo V8 uit een Ferrari echt een sportwagen is.

De bovengenoemde drie kom je nog wel eens tegen. De vijf hieronder loop je misschien in een goed museum tegen het lijf, of als je heel erg veel geluk hebt in het wild. Een top 5 van onbekende supersedans uit de vorige eeuw.

5. DeTomaso Deauville

Met 244 gebouwde exemplaren van deze DeTomaso Deauville mag je stellen dat het een zeldzame auto is. De stompe neus en strak gelijnde carrosserie passen prima bij de merkeigenschappen van DeTomaso. De Pantera heeft immers ook die kenmerken. De Deauville leent de aandrijflijn van de Pantera en dat betekent dat er een 5,7 liter V8-motor onder de motorkap ligt. In de Deauville levert die 330 pk en is hij gekoppeld aan een drietraps transmissie. De topsnelheid bedroeg 228 km/h en dat is opvallend, want Alejandro De Tomaso arriveerde tijdens de perspresentatie in een Deauville bij de DeTomaso-fabriek in Modena en beweerde dat hij slechts twee uur geleden in Rome was vertrokken. Wat betekende dat hij gemiddeld 248 km/h moet hebben gereden. Ach, die Italianen toch, wel een mooie vijfde plaats.

4. Facel Vega Excellence

Facel Vega was een bijzonder merk. Altijd geweest, ook al toen het in 1954 werd opgericht. In 1958 startte de productie van deze prachtige Excellence. Slechts 156 zijn ervan gemaakt tot dat in 1964 een punt werd gezet achter de productie. In die periode zijn er drie 'generaties' verschenen. Ieder exemplaar had een andere motor onder de kap, wel allemaal van Chrysler overigens. Generation I had een 6,4 liter V8-motor aan boord met 360 pk. Versie II leverde dezelfde hoeveelheid pk's, maar wist dat vermogen te halen uit een 5,9 liter achtpitter. In de jaren 1961 tot 1964 bouwde Facel Vega de Excellence met een 390 pk sterke 6,3 liter V8. Facel Vega produceerde de auto op basis van een verlengd chassis van de FV Coupé. Een unieke auto met prachtige styling. Je hoort er nauwelijks nog wat van en daarom een vierde plaats in deze toplijst.

3. Lagonda Rapide

Veel mensen realiseren het zich niet, maar de technische basis van de Lagonda Rapide komt van de Aston Martin DB4. De looks van de Rapide zijn zeer kenmerkend met zijn bijzondere front met forse grille en de luchtopeningen in het zijscherm. De bestuurder kon aan de slag met een 4,0 liter zes-in-lijn motor die later zijn weg heeft gevonden in de Aston Martin DB5. Met 236 pk niet zo aanzienlijk veel vermogen, maar nog altijd goed voor een topsnelheid van 208 km/h. In de periode 1961 tot 1964 zijn er maar 55 van gemaakt. Een derde plaats voor deze Rapide.

2. Ferrari 456 Venice

De kans dat je deze Ferrari hebt zien rijden is extreem klein. Er bestaan er namelijk maar zeven van. Ferrari bouwde ze voor Jefri Bolkiah, sultan van Brunei. Of beter gezegd, Pininfarina heeft ze gebouwd in opdracht van Ferrari. De sultan had er zeven besteld, maar kocht er uiteindelijk maar zes. Naar verluidt heeft ieder exemplaar per stuks 1,5 miljoen dollar gekost. Voor de aandrijving zorgt een 5,5 liter V12-motor met 436 pk. Door zijn exclusiviteit en bijzondere styling een verdiende tweede podiumplaats.

1. Monteverdi 375/4

Een supersedan uit Zwitserland met Amerikaanse power onder de kap. Een bijzondere combinatie. De autobouwer koos voor een 7,0 liter V8-motor. Het vermogen kwam uit op ongeveer 450 pk. In combinatie met een buizenframechasis, een TV voor de achterpassagiers en bijzondere styling een verdiende eerste plaats. En die naam klinkt gewoon zo lekker.