Nieuws/Lifestyle
1089801
Lifestyle

Getest: Honda CR-V

Autojournalist voor een dag

Onlangs konden twintig Autovisie-lezers een dag in de huid kruipen van een autojournalist, dankzij Honda. De importeur van het Japanse merk had hiertoe alle registers opengetrokken.                                                      

Adrenaline

Zo werden de deelnemers ontvangen op een fraaie locatie aan de Westeinderplassen, waar begonnen werd met een heuse persconferentie. Honda pr-man Leo Jegen schetste hierin kort de geschiedenis van het merk en ging uitgebreid in op het testonderwerp van deze dag, de nieuwe Honda CR-V. Dat de lezers hun rol als autojournalist uitermate serieus namen, bleek al uit de kritische vragen tijdens de presentatie. Na de uitstekende lunch bleek (toevallig...) dat de testauto’s aan de overkant van het meer stonden opgesteld waardoor ook de snelheid van een boot met twee krachtige Honda buitenboordmotoren kon worden ervaren.

Nog vol adrenaline was het daarna tijd voor het serieuze werk, de testritten met de CR-V. Daarvan stonden er tien in diverse uitvoeringen klaar voor een uitgebreide rit door de bollenstreek. Aan het eind van de geslaagde Honda-lezersdag bleken diverse testers het schrijfblok flink volgeschreven te hebben. Hieronder een bloemlezing van enkele van hen.

Testnotities

Roland de Jong:

“De Honda CR-V voelt als een maatpak, je bent er meteen in thuis. De afwerking is top, zoals je van een Honda verwacht. De koets is lekker overzichtelijk. Ik reed de versie met benzinemotor en handbak. Die motor loopt echt als een naaimachine, heel mooi en gelijkmatig.”

Alexander van Balen en Wijnand Wosmer:

“Wij reden de CR-V met dieselmotor, fijne motor en lekker stil. De algehele indruk van de Honda is goed, hij geeft je een vertrouwd gevoel. De stoelen zitten lekker maar een kussentje voor je knie tegen de middenconsole zou voor langere mensen welkom zijn. Qua rijden is de CR-V stabiel, je krijgt geen negatief AWD-gevoel omdat hij wat hoger is. Daar merk je niks van. Het is eigenlijk een ondergewaardeerde auto. Klein puntje van kritiek, de gebruikte materialen zijn goed maar kunnen nog iets beter.”

Van Scherpenzeel en Van der Krijff:

“Honda heeft met de CR-V een mooie auto neergezet die een superdegelijk gevoel geeft. De zitpositie is goed, de stoelen zitten fijn maar de zittingen zijn wat kort. Ook zou de stoel voor langere mensen verder naar achteren moeten kunnen. De ergonomie is prima voor elkaar evenals de afwerking. Onderweg merk je dat de demping van de Honda precies goed is, niet te hard en niet te zacht. Het rijgedrag is comfortabel en rustig. Wel jammer van die wat ‘domme’ automaat, dat zou minimaal een zes- of zeventraps automaat moeten zijn. In combinatie met die benzinemotor die te weinig presteert onderin, doet dat een beetje afbreuk aan het technologisch vooruitstrevende imago. Een beetje het gevoel dat Honda nu juist wat achter loopt.”

Freek van Rossem:

“De prijs van 29.900 euro voor de CR-V met benzinemotor vond ik een aangename verrassing. Volgens de specificaties levert de krachtbron 150 pk maar dat voelt in de praktijk niet zo. Hij voelt wat slap. Hij zou wat meer koppel onderin kunnen gebruiken. Overigens complimenten voor de dag, mooi om zo de breedte en kwaliteit van het merk Honda te kunnen ervaren.”

Paul Brauckmann:

“Fijne auto die Honda CR-V, alleen jammer dat die benzinemotor geen turbo heeft. Hij mist nu koppel onderin. Voor de rest voldoet de auto uitstekend.”