1107610757

Review: Borderlands 3

Keiharde actie, meer toilethumor dan dat er mensen op aarde lopen en de draak steken met alles wat los en vast zit. Het kan niet anders dan dat er een nieuwe Borderlands is verschenen.

Na lange afwezigheid is de befaamde reeks terug van weggeweest, maar de vraag is of Borderlands anno 2019 nog wel relevant is.

Borderlands 3 is de nieuwste telg in de grofgebekte schietspellenreeks die in 2009 een nieuw genre binnen de game-wereld creëerde. Net zoals in Call of Duty of Battlefield schiet je alles kapot wat los en vast zit, maar dan wel met miljoenen wapens die je gedurende de game vindt. Bovendien was de game niet realistisch qua uiterlijk, maar cel-shaded: handgetekende beelden door de computer. Verder kreeg de gameserie rollenspel-elementen, waardoor je personage steeds betere wapens en items kon krijgen.

Borderlands 3 neemt je mee naar verschillende planeten om je volop vertier te bieden tot maximaal vier spelers. Naast dat je woestijnlandschappen die zo uit Mad Max: Fury Road hadden kunnen komen, ontdek je ook futuristische steden die doen denken aan Blade Runner en jungles uit de prehistorie. Dit doe je met goede reden, want in het verhaal van Borderlands 3 probeer je het universum te redden van een psychopathische tweeling met superkrachten.

Troy en Tyreen Calypso, beter bekend als de Calypso Twins, worden als goden aanbeden door iedere mafklapper en misdadiger in het universum en zijn op zoek naar nog meer macht. Hoe ze die macht vergaren, maakt ze geen donder uit. De tweeling gaat met alle liefde over lijken en zet de criminele groepen “hun volgers” aan om alles en iedereen kapot te maken. Daar moet jij een stokje voor steken en dus ontstaat er al snel een kat en muis spel door het gehele universum.

Gelukkig sta je daar niet alleen voor, want net als in vorige delen spoort Borderlands 3 je aan om samen met vrienden te spelen. Dit kan met maximaal vier spelers online of met twee spelers via splitscreen. Met je team van Rambo’s bestrijd je de legioenen aan vijanden, waarna iedereen beloond wordt.

Het samenspel is dan misschien ook wel de ideale manier om de game te spelen dankzij een gloednieuw systeem dat de makers implementeren. Hierdoor worden alle verdiensten gepersonaliseerd voor iedere speler, waardoor je niet meer hoeft te vechten om wie de beste wapens krijgt. Tevens krijgt iedereen die meespeelt vijanden voorgeschoteld die zijn aangepast op hun eigen level, waardoor iedereen een eerlijke bijdrage levert aan het uitschakelen van de vijanden. Iedereen is als het ware een ongrijpbare moordmachine en wanneer je je krachten bundelt is het net alsof The Avengers zijn samengekomen voor een kosmische missie.

Dit heeft overigens ook te maken met de subtiele verbeteringen in de gameplay zelf. Zo kun je nu slidings maken terwijl je door blijft schieten, hebben talloze wapens nog meer opties in hun gebruik waardoor het schieten nog beter voelt en kun je gemakkelijker grote afstanden afleggen dan in eerdere delen. Het zijn dit soort kleine veranderingen die veel doen voor het tempo van de game en ervoor zorgen dat je bijna altijd met een grijns zit te spelen. Ook wanneer je alleen speelt, wat een reden kan zijn als je het verhaal wat beter wil volgen.

Niet dat dit nodig is, want ook wanneer je met vrienden speelt, doet het verhaal net genoeg om je constant betrokken te houden. De balans tussen verhaal en ruimte om te klieren is precies goed, maar dat komt ook door de toon van de game zelf. De humor die constant wordt voorgeschoteld is namelijk dat van een 15-jarige en dat kan bij sommigen de plank misslaan. Gelukkig is er ook genoeg satire.

Ondanks dat de titel leuk is om te spelen, zijn is er ook een minpunt. Zo heeft de splitscreen wat gebreken. Met twee spelers op één scherm spelen zorgt geregeld voor wat haperingen op het scherm en dat is precies wat je niet mag overkomen in een snelle shooter als Borderlands 3. Samenspel vereist daarom een goede communicatie. Want als je dit niet doet kan het al snel je dood betekenen.

+ Diverse werelden

+ Verbeteringen in gameplay

+ Samenspel loont meer dan ooit

+ Tof verhaal vol satire

+ Balans tussen verhaal en plezier

- Splitscreen problemen

- Humor niet voor iedereen

Al met al is Borderlands 3 een ijzersterke shooter die draait om het plezier en dat kun je zowel alleen als met vrienden vinden. Wanneer je met vrienden speelt is het alleen wel slim om goed afspraken te maken om vervelende haperingen zoveel mogelijk te voorkomen. Ondanks die vervelende technische gebreken in splitscreen is het wel aan te raden om met een groep vrienden te spelen.

De nieuwe systemen zorgen ervoor dat het nog leuker is om samen het universum te redden, wat mede te maken heeft met de balans tussen het verhaal en ongein. Dit heeft natuurlijk ook met de humor te maken, alleen zal die niet bij iedereen in de smaak vallen. Gelukkig weten de subtiele veranderingen in de gameplay iedereen wel te plezieren en dat maakt Borderlands 3 een titel waar je zeker 50 uur in kunt steken zonder dat die grijns van je gezicht verdwijnt.

Deze review is in samewerking met xgn.nl