Nieuws/Lifestyle
1113650
Lifestyle

Column Jeroen Jongeneel: GEBROM

Tijd voor een beetje gebrom! En wel over het allengs verdwijnen van fraai geluid producerende verbrandingsmotoren. Zie de 208 GTi hiernaast. De moderne auto heeft een steeds killere, soms zelfs ronduit armoedige sound. Waar is al dat móóie gebrom gebleven?

De turbo is de schuldige! Die keelt het geluid van hedendaagse krachtbronnen. Die apparaten zorgen weliswaar voor extra kracht en met hulp van alle mogelijke moderne ’downsizing’ ook nog voor zuinigheid, maar de liefhebber van een flinke inlaatsnuif of een excessieve uitlaatbrul komt niet meer aan zijn trekken.

Heel veel motoren hadden altijd hun eigen specifieke geluid. Of wij zorgden er natuurlijk wel voor dat ze dat kregen, waardoor we een tikkie snerpender over straat gingen dan de gemiddelde adolescent. Dat begon met zo’n lekkere expansiepijp op je bromfietsje en dat ging dan via een dikke dwarsbuis achter op de Kever door naar een slechts licht gedempte uitlaat op de V8-Amerikaan. Dát klonk!

Kom daar nou nog maar eens om! Een Beier met ’328’ achter op de kofferklep veinst zijn dikheid. Want hij heeft geen prachtig gebalanceerd draaiende 2,8 liter zescilinder lijnmotor onder de kap, maar gewoon een petieterig 2.0-turbovierpittertje. En een kleine veelbelovende Fransoos met RS-badge doet het vandaag de dag met een zuinig geblazen eenpuntzesje in plaats van met een mooie atmosferische tweeliter. Ze rijden super, maar klinken voor geen meter! We zijn auditief het slachtoffer geworden van een allesoverheersende CO2-manie.

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid nog wél over een brutaal klinkend, luid pruttelend en totaal niet in zichzelf gekeerd autootje te beschikken. Met een simpele driecilinder tweetakt, die maar een paar keer per jaar uit zijn schulp kruipt, maar dan ook nadrukkelijk van zijn aanwezigheid blijk geeft. Hij klopt, veegt en zuigt alles en iedereen opzij. Pure uitlaatmuziek, een tophit! Hij krijgt dan ook meer duimen de lucht in dan mijn Spaanse leasebolide met zijn ingeblikte TSI-turbodeun ooit zal lukken.

Motoren met een mooi eigen geluid zijn van een uitstervend ras. Twaalfcilinders? Vergeet het maar, een V8 is al op het randje, vandaag de dag. Een leuke vijfcilinder, met zo’n écht typerend eigen geluid? Kan niet meer! De enige verantwoorde brom is een elektrobrom. Bromde hij.