Nieuws/Lifestyle
1122295
Lifestyle

Steriele sf-romance

Filmrecensie| The Host

In The Twilight Saga liet Stephenie Meyer ons nog mee zwijmelen met een driehoeksverhouding in een fantasiewereld vol vampiers en weerwolven.

 Met haar boek The Host flikt de successchrijfster dit kunstje opnieuw, alleen speelt het verhaal zich ditmaal af in de verre toekomst.

De aarde is gekoloniseerd door zogenaamde Zielen, een buitenaards ras dat zich nestelt in de lichamen van mensen. Melanie Stryder komt tegen de indringers in opstand en sluit zich aan bij het verzet waar twee rebellen strijden om haar liefde.

Aan Andrew Niccol de taak deze sf-romance naar het witte doek te vertalen. De regisseur van Gattaca en Lord of War is daar maar ten dele in geslaagd. Visueel ziet The Host er piekfijn uit.

De zilverkleurige sportwagens en helikopters waarmee de bezetter naar opstandelingen speurt, zien er superblits uit. Ook pakt Niccol uit met een alleraardigste scène waarin de rebellen middels een ingenieus systeem van zonnepanelen graan weet te verbouwen ín het woestijngebergte waar ze zich schuilhouden.

Op verhaalniveau daarentegen wil The Host nergens écht ontvlammen. Saoirse Ronan (uit Atonement) speelt een vlakke Melanie, die twee uur lang een tergende innerlijke dialoog voert met de Ziel die bezit van haar heeft genomen.

Onderwijl weet de opstandelinge geen vonkje chemie te genereren met haar twee kibbelende liefjes,waardoor The Host uiteindelijk verzandt in een steriel sf-avontuur zonder hart of ziel.