Nieuws/Lifestyle
1122408
Lifestyle

Klem in conflict

Filmrecensie| Inch'Allah

De Canadese Chloe maakt werk van haar idealisme. Daarom helpt ze overdag Palestijnse patiënten in een kraamkliniek op de Westelijke Jordaanoever. ’s Avonds passeert ze de Israëlische controleposten om naar haar appartement in Jeruzalem te gaan. Tussen deze twee werelden wordt zij in Inch’Allah langzaam maar zeker gemangeld.

In het voetspoor van plaatsgenoot Denis Villeneuve ( Incendies) laat de uit Québec afkomstige regisseuse Anais Barbeau-Lavalette haar licht schijnen over het Midden-Oostenconflict.

Chloe (Evelyne Brochu) is daarbij haar vehikel. De wat naïeve verloskundige stelt de filmmaakster in de gelegenheid de ingewikkelde problematiek te bekijken met de ogen van een buitenstaander.

Chloe is goed bevriend met haar Israëlische buurmeisje Ava (Sivan Levy) en raakt daarnaast ook steeds meer betrokken bij het familieleven van de zwangere Rand (Sabrina Ouazani), één van haar Palestijnse patiënten.

Chloe koestert daarbij haar neutraliteit, maar een opeenstapeling van naargeestige gebeurtenissen maakt dat steeds moeilijker. Tot er bij haar iets knapt, met rampzalige gevolgen.

Buitenlandse bemoeizucht maakt de ellende in dit onmogelijke conflict alleen maar groter, lijkt de onuitgesproken boodschap van Barbeau-Lavalette te zijn.

De meeste personages die zij opvoert om haar punt te maken, beschikken gelukkig over een kloppend hart.

Alleen hoofdpersoon Chloe doet – net als het scenario – nogal geconstrueerd aan.

Dat kunstmatige ondergraaft het realisme van Inch’Allah en beperkt daardoor ook de impact van deze film.