Nieuws/Lifestyle
1138635
Lifestyle

Autogekken op zijwegen: Een Fransman met een Engelse tik

Frédéric Cros, die woont en werkt in Parijs, is een gepassioneerd liefhebber van Engelse automobielen. Ofschoon zijn naam anders doet vermoeden is hij geboren in Frankrijk, in Menton.

Duitse zijstap

In zijn jeugd in de jaren vijftig wilden er daar nogal wat Britse toeristen voorbijkomen in hun uiteraard Britse voitures. Hij verwonderde zich mateloos over die typische Hillman Minx convertible die met gele voorzet-kapjes op de koplampen in de straat stond: voorschrift van de Franse overheid. En dat Engelse bleef hangen hoewel hij een Duitse zijstap maakte: hij runde ooit de ‘Beetle-Shop’ (ook in Parijs) waar hij zo’n beetje alles kon leveren wat met de VW Kever te maken had,  van boeken tot t-shirts en van posters tot miniaturen.

Silas

Het is naar eigen zeggen z’n ongeduld geweest dat hem heeft gedreven tot de productie van modelauto's. Hij wilde de gaten opvullen gevestigde modelautofabrikanten als Oxford, Corgi-Vanguards en British Heritage Models lieten vallen als het ging om Engelse auto's. Cros deed dat onder zijn eigen merknaam Silas, de naam van het pasgeboren zoontje van zijn neef in Amerika.  “Wil je nu vlekkeloze miniaturen hebben van de Corgi- en Dinky-versies van Engelse auto’s, dan moet je flink zoeken en ook flink betalen, maar je hebt nog steeds niet de finesse te pakken van wat er ooit in 1op1 wás en wat we nu technisch allemaal wél klaar kunnen maken”, zegt Cros er zelf van.

Resin

Cros laat zijn modellen in China maken door ambachtslieden die hun vak perfect verstaan als het gaat om de automobielen die hij verkleind wil hebben én voor een haalbare prijs. Cros laat meestal van elk model drie kleurstellingen maken, en per kleurstelling zo'n honderd exemplaren. Die zijn dan wel individueel genummerd. Resin (kunsthars) is vanaf het begin zijn keuze geweest, omdat diecast (metaal) een groter fabricage-volume vereist om rendabel te kunnen werken. Op die wijze kon hij de modellen op z’n lijstje zetten die hij miste. “Ik ben zélf verzamelaar, en met passie wil ik mijn mede-verzamelaars bereiken, zo simpel is het”, alus Cros. Het is met andere woorden Frédéric’s bedoeling de modellen te (laten) maken die de verzamelaar wenst, en niet om een flinke marge te realiseren op zijn productie. “Ik zie het als doel om het model precies zó te laten zijn als het er in werkelijkheid uit heeft gezien. Met alle accuratesse van dien en tot ieders plezier, én ’t mijne.”

John van Eck - Meer nieuws over modelauto's op Modelautokrant.

 

1961 Sunbeam Rapier series IIIa Saloon en Convertible

1960 Sunbeam Rapier series III Saloon

1963 Triumph Herald 1200 Coupé

1964 Vauxhall Viva HA de Luxe en 1966 HA SL90

1969 Austin Maxi 1500

1965 Jensen C-V8 Mk III

1964 Triumph Herald 1200 Estate