114643454

Astral Chain review

Heb jij altijd al bij de politie gewild? Krijg jij een kick van enorme monsters neerhalen maar ook van onschuldige burgers uit nood helpen? Zwijmel jij al helemaal weg bij de gedachten van een actievol sciencefiction-avontuur? Zet je dan maar schrap voor de adrenalinetrip die Astral Chain heet.

Astral Chain is één en al actie en sensatie, maar helaas wordt de actie af en toe verstoord door slecht uitgewerkte zijmissies en een ietwat onderontwikkeld verhaal.

Astral Chain valt misschien nog het best te omschrijven als een kruising tussen Blade Runner en Robocop met daarbovenop nog een flinke dosis aan inspiratie van Japanse animatieseries, zoals cultklassieker Ghost in a Shell. Vooral de Japanse animatie invloeden zijn sterk te merken in Astral Chain, want niet alleen is de artstyle van het spel ontworpen door een grote Japanse illustrator, ook opent het spel met een explosieve anime-achtige video. In Astral Chain is de aarde flink naar de knoppen en wordt de mensheid bedreigd door interdimensionale wezens: Chimeras. Jij gaat aan de slag bij een speciale politie-eenheid, genaamd de Neuron Task Force om hard op te treden tegen deze invasie. Dit doe je niet alleen, maar met een Legion. Dit is een hersenspoelde Chimera die aan jou vast zit geketend en overgeleverd is aan jouw wil.

Samen rammen, hakken en schieten jullie erop los in actievolle gevechten om de mensheid te beschermen en beetje bij beetje meer te weten te komen over de invasie. Je bestuurt het hoofdpersonage en je Legion apart van elkaar. De Legion valt instinctief aan, maar je kan je Legion zelf aansturen en bepalen welke vijanden het doelwit zijn. Wanneer jij en Legion hetzelfde doelwit hebben, kun je de meest brute opeenvolgende aanvallen samen uitvoeren. Dit geeft het vechtsysteem van Astral Chain genoeg diepgang en zomaar op wat knoppen rammen zal je niet leiden naar de overwinning. Om speciale, krachtige aanvallen uit te voeren is timing ook nog eens heel belangrijk, door op het juiste moment op een bepaalde knop te drukken. Naast het vechten werken jij en je Legion ook nog als detectives. Als een soort sciencefiction Sherlock Holmes en Watson onderzoeken jullie plaatsdelicten door naar aanwijzingen te zoeken en omstanders te ondervragen. Dit detectivewerk zorgt voor een fijne afwisseling tussen de gevechten door.

Tijdens het verkennen van een zaak biedt het spel ontzettend veel extra zaken aan in de vorm van zijmissies om de spelervaring een beetje op te schudden. Soms luidt de opdracht om onmiddellijk Chimera's uit te schakelen om onschuldige burgers te beschermen, maar andere keren moet er gewoon een ballon uit een boom gehaald worden of een verloren kind terug worden gebracht naar een moeder. Een leuke variatie aan opdrachten, maar helaas zijn ze niet allemaal even goed uitgewerkt. Zo zijn bijvoorbeeld de opdrachten waarin je een stapel dozen moet verhuizen of een gigantisch ijsje moet afgeven, door middel van de bewegingsbesturing van de Switch, simpelweg frustrerend, omdat de besturing niet naar behoren functioneert. Gelukkig zijn de meeste bijzaken optioneel en kun je deze lekker overslaan als het echt niet wil lukken.

Bij de actievolle gameplay van Astral Chain hoort natuurlijk ook een knaller van een verhaallijn, en grotendeels is dit het geval. Het doorlopen van het verhaal duurt minimaal zo'n vijftien uur, maar daar kan je rustig vijf uur bij optellen als je ook alle zijmissies uitvoert. Het verhaal van Astral Chain is spannend en heeft zich goed laten inspireren door verschillende sciencefiction films en series, maar voelt uiteindelijk helaas wat onderontwikkeld aan.

Bepaalde personages zijn niet goed uitgewerkt of weten niet genoeg de aandacht te trekken, puur omdat het spel ze niet genoeg uitlicht of omdat ze opeens van het toneel verdwijnen. Zo ook de antagonist van het verhaal. Ondanks dat slechterik Jena Anderson een bijzonder personage is, worden haar motieven niet duidelijk genoeg gemaakt om de speler te raken.

Daarnaast zijn de meeste plottwisten en onthullingen nogal voorspelbaar als je een beetje bekend met de inspiratiebronnen, maar gelukkig wordt het ‘Wow!’-effect er niet minder om. Met de presentatie van het spel is verder niets mis, want grafisch is Astral Chain echt een hoogtepunt voor de Switch en wordt de game begeleid door een extreem vette soundtrack vol gierende gitaren en schreeuwende elektronica waar je haren van overeind gaan staan.

Plus - en minpunten

+ Een fantastische sfeer geïnspireerd op allerlei sciencefiction klassiekers

+ Gevechten vol met actie

+ Genoeg afwisseling in de gameplay

- Sommige zijmissies zijn frustrerend

- Verhaal is onderontwikkeld

- Niet alle personages zijn even boeiend

Astral Chain is van begin tot eind een actievol avontuur dat de gameplay slim afwisselt met het onderzoeken van plaatsdelicten en het uitvoeren van zijmissies. Het verhaal laat helaas wat steken vallen door een ietwat krom verloop en onderontwikkelde personages, maar weet zeker genoeg te amuseren als je de zwakke punten kan vergeven. De gevechten van Astral Chain zijn verslavend en dankzij de toffe grafische artstyle en snoeiharde soundtrack blijft deze adrenalinetrip spannend genoeg om helemaal uit te spelen. Als je er altijd van hebt gedroomd om bij de politie te werken dan is nu het moment, want de wereld van Astral Chain heeft je hard nodig!

Dit artikel is in samenwerking met xgn.nl