Nieuws/Lifestyle
1160397
Lifestyle

Autogekken op zijwegen: Daihatsu 1981

Nog enkele dagen en dan is Daihatsu definitief vertrokken uit Europa. In een tijd dat de vraag naar schone en zuinige auto’s enorm is en Daihatsu eindelijk kon scoren, was het Japanse merk niet in staat om haar modellen tegen competitieve prijzen aan de man brengen. En zo lijkt de verzameling Daihatsu-brochures uitgegroeid.

De Charade was de laatste Nederlandse brochure die ik aan mijn verzameling toevoegde. Ten minste, een nieuw exemplaar dat ik van de dealer in Dordrecht kreeg. Van een verzamelaar ontving ik de hier afgebeelde folder. Hij stamt uit 1981 en beschrijft in één oogopslag het gehele modellengamma dat Daihatsu de Nederlandse consument toen voorschotelde. Onderaan de ladder de 319 cm lange Cuore met zijn 547 cc grote tweecilinder, gevolgd door de Charade en Charade Coupé met patrijspoortje en de 411 cm lange Charmant. Voor de avonturiers was er nog de Taft, een ouderwetse terreinbikkel. Meer smaken waren er niet, al bood Daihatsu toen verschillende carrosserievarianten aan. Van de Charmant was een sedan en een stationwagon leverbaar. De Taft had je als ’cabrio’ en als Pick-up.

Het merk was toen nog een kleine onbekende speler, maar de gedachte van de fabrikant was altijd op zuinigheid gericht. Dat wordt ook in de brochure benadrukt. Daihatsu, een moeilijk woord voor zuinig rijden, luidt de slogan. Waren de auto’s ook zuinig? Voor de Cuore gaf de autobouwer een gemiddeld verbruik van 1 op 18,7 op, maar daarvoor moest je dan wel ”constant 90 km/h rijden”, aldus de folder. En als we de programmafolder mogen geloven, zou je pas na 450 km weer 26 liter moeten tanken. Het verbruik van de Charade deed er destijds niet voor onder. De driecilinder lijnmotor met 999 cc consumeerde 1 op 18,3, goed voor ”een dikke 600 km” schreeuwt de folder. Hoe zit het dan met de Charmant, voorzien van een 1,6 liter viercilinder benzinemotor. Welnu, dat vermeldt de brochure niet.

Daihatsu is in Europa niet meer. Slechts op de thuismarkt van het merk en één exportmarkt blijft Daihatsu verkrijgbaar. Het wordt een nieuwe uitdaging om te ontdekken of de fabrikant onveranderd blijft roepen dat Daihatsu een moeilijk woord voor zuinigheid is. Sowieso is mijn Japans niet zo goed.