Nieuws/Lifestyle
1175059
Lifestyle

Susan Sarandon stem der wijsheid in Cloud Atlas

AMSTERDAM, donderdag Vier rollen speelt Susan Sarandon in Cloud Atlas. Met één constante factor: ze is in verschillende tijdperken de oermoeder of wijze raadgeefster. Passend bij haar eigen persoonlijkheid. De Oscarwinnares strijdt haar leven lang al voor een betere wereld. „Ik hou van films die mensen inspireren om hun verantwoordelijkheid te nemen.”

Om die reden hoefde ze niet eens het script te lezen om mee te doen. „Ik kende het boek én de regisseurs. Cloud Atlas is een bijzonder verhaal in een bijzondere vorm. Een film die laat zien dat goed en kwaad in alle mensen schuilt. Ongeacht tijdperk, ras, leeftijd of sekse. De verpakking doet er niet toe.”

Dat uitgangspunt kwam met name Lana Wachowski uit het hart. De helft van de Wachowski’s, eerder verantwoordelijk voor het bijzondere succes van The Matrix, onderging een sekseveranderingsoperatie. De voormalige broers bundelden de krachten met Tom Tykwer, die in de filmhuisklassieker Lola Rennt ook zijn fascinatie voor de dimensie van tijd toonde. Open geest

„Cloud Atlas is de duurste onafhankelijke film uit de geschiedenis”, zegt Susan Sarandon. „Je zou verwachten dat The Matrix alle financiële deuren opent, maar de Wachowski’s hebben zelfs een extra hypotheek op hun huis moeten nemen. Dat zegt iets over hun betrokkenheid. In een tijd dat bankiers de dienst uitmaken, is het bijzonder dat er een film wordt gemaakt, die niet doorborduurt op eerder succes en gericht is op volwassen mensen met een open geest.”

 Dat de intelligentie van het bioscooppubliek stelselmatig wordt onderschat door de filmindustrie werd eerder aangetoond door het onverwachte succes van Dead Men Walking. „We verwachtten eigenlijk dat die film meteen zou worden doorgeschoven naar dvd”, vertelt Sarandon, die een Oscar kreeg voor haar rol. Als zuster Helen trekt ze zich in het waargebeurde verhaal het lot aan van de ter dood veroordeelde Matthew Poncelet, gespeeld door Sean Penn. De film werd geregisseerd door haar toenmalige echtgenoot Tim Robbins. „Ik heb die film niet gemaakt om de wereld te verbeteren. ’t Was een mooi verhaal over liefde en vergeving. Tim trof de geest van het boek, waarin evenwichtig twee kanten van de zaak werden getoond. Daar werden mensen door getroffen. Tegelijk kregen ze feiten voorgeschoteld, die ze nog niet kenden. Daar kwam een hernieuwde landelijke discussie over de doodstraf uit voort.”

„Dat maakte me weer eens duidelijk hoe film in het hoofd en hart van mensen kan doordringen. Na Thelma & Louise kreeg ik talloze brieven van vrouwen die zich uit een slechte relatie hadden durven losmaken. The Rocky Horror Picture Show inspireerde mensen om uit de kast te komen, schreven ze me. Inleven leidt tot meeleven. Zelfs bij een komedie als The Nutty Professor. Je hebt medelijden met die dikke professor, als hij in de maling wordt genomen. En plots kijk je anders tegen de dingen aan.”

„Cloud Atlas laat zien dat een beetje vriendelijkheid een wereld van verschil kan maken. En je zelfs kan inspireren tot iets revolutionairs. Daarom vinden behoudende mensen verbeelding bedreigend. ’Wat denk je te bereiken?’ vraagt iemand aan het slot van de film. ’Je bent maar een druppeltje in de oceaan.’ Maar je kunt het ook omdraaien: samen vormen druppels een golf.” Wakker blijven„Uiteindelijk draait het om wat je zelf doet. Je moet proberen wakker te blijven. Ik spiegel me graag aan Eva, die uit het paradijs werd verjaagd omdat ze in een appel van de boom der kennis had gebeten. Dat bezorgde haar een slechte naam en haar Vader keerde zich van haar af. So what? Dan doe je het op eigen kracht. Je moet vragen blijven stellen, al zijn die lang niet altijd welkom. Ik heb mijn dochter niet voor niets Eva genoemd.”

„Enige probleem van kennis is dat je jezelf niets meer wijs kan maken. Ik heb dikbetaalde rollen in grote films geweigerd, omdat de strekking onverantwoordelijk negatief was.”De reïncarnatie van Cloud Atlas vindt ze als idee interessant. „Ik geloof niet dat ik eerder Cleopatra was. Maar je energie blijft bestaan. Je moet er goed mee omspringen. Zorgvuldig zijn met wie je omgaat en waaraan je je tijd besteedt. Je creëert zelf wie je bent. Voor de rest moet je open staan voor wat op je afkomt. Alle belangrijke dingen in mijn leven, mijn kinderen, de vrienden en de dingen die de moeite waard zijn, zijn me overkomen. Ik was slim genoeg om ze te aanvaarden. Dat is mijn talent. Als mijn oorspronkelijke plannen waren uitgekomen, zat ik hier niet.”

We hebben er samen met haar een mooie loopbaan aan te danken. Het komende jaar is ze weer veel te zien. Allemaal kleine rollen, zegt Susan Sarandon. Ze lacht. „Samen vormen ze één Meryl Streep-film.”