Nieuws/Lifestyle
1175139
Lifestyle

Eerste testnotities: Mini Cooper JCW GP

Mini-adepten hebben er een dikke zes jaar op moeten wachten, maar nu het einde van de levenscyclus van de reguliere hatchback in zicht komt, is het wederom tijd voor een GP. Het is de overtreffende trap van de Cooper S Works. De meest potente versie uit de Mini-serie en ook de heetste van allemaal.  

Binnen een mum van tijd waren de 2000 beschikbare exemplaren weg. Aan Mini-kenners die zonder proefrit 50.000 euro aan de Mini-dealer wilden overmaken. Zijn zij gek?

Way of life

Één ding moet direct duidelijk worden gemaakt. Een Mini koop je niet op rationele gronden. Je laat je tijdens het aankoopproces leiden door je hart en iedereen weet dat liefde blind maakt. Dat gaat ook voor deze GP op. Vijftig mille is absurd veel geld, temeer je bij Ford voor mínder euro’s een Focus ST met méér vermogen afhaalt. Ook de Renault Mégane RS en Opel Astra OPC zijn goedkoper én krachtiger. Maar Mini, dat is een way of life. Wil je al een rappe Mini, dan is de Works rationeel bekeken al de betere optie, want Mini laat onder meer de achterbank vervallen om achterop GP te plakken. Dat de GP bestaansrecht heeft, wordt onderstreept door de wachtlijst die er voor is.

 

Tien gelukkige Nederlanders

Tien Nederlanders krijgen binnenkort de sleutels van hun exemplaar. Worden zij gelukkig? Als je een anoniem bestaan wilt leiden zeker niet. Donkergrijze lak, zwarte striping, rode buitenspiegelkappen en een lichtgrijs dak, het is een bonte kermis. Ook als je regelmatig vrienden of vriendinnen meeneemt, is de GP niet de juiste auto. De GP koop je vanwege zijn race-achtergrond. Mini heeft hem ontwikkeld als circuitracer voor de openbare weg. Aerodynamica, remmen en motorpotentieel zijn onder handen genomen, waardoor het een legale straatracer is. Hij plakt aan het asfalt, zowel in rechte lijn als in de bocht en de grenswaardes liggen verder weg door de hoeveelheid grip die de aerodynamica en Kumho-banden ontwikkelen. Het verbeterde remsysteem is onvermoeibaar. Ook bij vol vermogen op de voorwielen blijft hij koersvast. De GP is niet spijkerhard, maar heeft wel een stevig afgestemd onderstel dat goed bij de tweezitter past.

Pluspunten

+ Rijbeleving en –dynamiek

+ Stuurt snaarscherp

+ Potente motor

 

Minpunten

- Prijs

- Beperkte oplage

- Tweezitter

 

Eindoordeel

De beste, snelste en heerlijkste Mini ooit, maar ook de duurste. Prijs/kwaliteitsverhouding is ver te zoeken, zeker als je naar de concurrentie kijkt. Maar het is zo’n lekker ding.