Nieuws/Lifestyle
1175455
Lifestyle

Fiat legt geld toe op elektrische 500E

De reguliere Fiat 500 is nog niet heel lang op de Amerikaanse automarkt. Sterker nog, de Abarth 500C is er zojuist gepresenteerd en moet nog op de markt arriveren. De Amerikanen krijgen tevens een elektrische 500 die volgend jaar komt.

Smartphone

De Fiat 500E heeft een actieradius van ongeveer 130 kilometer. In stadse omstandigheden geeft Fiat een aantal op van 160 kilometer. Onder de motorkap van de 500E ligt een 111 pk en 200 Nm sterke elektromotor die zijn kracht haalt uit een 24 kWh lithium-ion batterijpakket. Het opladen van de batterijen neemt met een 240V-output minder dan vier uur in beslag. Schakelen gebeurt met een e-shift-transmissie met drukknoppen die op het dashboard zijn geplaatst. Verder heeft de Fiat een regeneratief remsysteem en rolt hij op banden met een lange rolweerstand. In het interieur heeft de 500E een digitaal display waarop verschillende zaken zijn af te lezen zoals de status van de batterijen. Fiat heeft ook een smartphone app ontwikkeld voor iPhone en Android. Met die app kan dezelfde informatie ook op de telefoon worden afgelezen.

eSport

De Fiat 500E is te bestellen in verschillende kleuren. Toch is het afhankelijk van pakket welke kleuren en gekozen kunnen worden. Standaard is de 500E gespoten in de kleur Electrico Arancione met contrasterende elementen in Bianca Perla (wit) zoals op de foto's. Voor het exterieur zijn er drie pakketten verkrijgbaar: Nero (zwart), Bianca Perla en het zogeheten eSport pakket. Laatstgenoemde geeft de 500E soortgelijk bumperwerk zoals te vinden is op de Abarth 500. Je krijgt met het pakket ook zwarte wielen. Veel keuze voor het interieur is er niet. Fiat levert de 500E enkel in de kleur Nero (zwart) of Steam (wit). Oranje details zijn altijd van de partij.

Verlies

De Fiat 500E komt volgens een zegsman van Fiat en Chrysler niet naar Europa. De 500E is vooral voor de VS ontworpen. Het merk geeft aan dat de Amerikaanse markt ‘vraagt’ om een elektrische auto. Met het model kan het concern namelijk ginds dorstige modellen blijven verkopen, want de elektro-500 drukt het gemiddelde verbruikscijfer over het gehele modellengamma. Daar heeft het Fiat-concern veel geld voor over, want per verkochte 500E lijdt de autobouwer een verlies van 8000 tot 10.000 euro. Afhankelijk van waar auto’s met nul-emissie door de overheid met subsidies worden gestimuleerd, gaat de 500E in de verkoop. De prijs bedraagt zonder financiële ondersteuning 35.000 dollar. In de Verenigde Staten waren in de eerste negen maanden van dit jaar 26.000 van de 11,9 miljoen verkochte personenauto’s elektrisch, waarvan 10% in Californië is geleverd.