Nieuws/Lifestyle
1175532
Lifestyle

Vechten tegen jezelf

Looper

Het heden is de vuilnisbak van de toekomst. Criminelen maken anno 2040 hun handen niet meer vuil. Middels een wettelijk verboden tijdmachine worden vijanden geboeid en geblinddoekt decennia teruggestuurd om te worden geëxecuteerd. Joe (Joseph Gordon-Levitt) is zo’n beul. Op de afgesproken plek, ergens in een korenveld, wacht hij op zijn levende pakketje om er een paar kogels in te schieten. Maar onwillekeurig aarzelt hij een keer. Als de kap afgaat, blijkt hij het zelf te zijn, jaren ouder.

Joe wil in de kop van Bruce Willis niettemin zichzelf niet zien, al hoort hij details die alleen hijzelf kan weten.

En het verhaal dat zijn toekomstige Chinese vrouw is vermoord door handlangers van zijn werkgever, gelooft hij niet.

Als oude Joe zegt dat hij de criminele baas, in tijd van zijn jongere zelf nog een kleuter, gaat zoeken om te vermoorden, steigert jonge Joe.

Heden en toekomst gaan elkaar bestrijden, rond de boerderij van Sara (Emily Blunt), de moeder van de aanstaande bendeleider.

Vervreemdend

Vanuit dat intrigerende uitgangspunt creëert schrijver-regisseur Rian Johnson een aantal spannende en vervreemdende scènes.

De sfeer is overtuigend genoeg, maar als je speelt met de tijd moet de logica blijven kloppen.

Daar schort het soms aan en dat doet af aan het effect van het onderhoudende Looper.

De eigenzinnigheid van het verhaal wordt wat te zelfvergenoegd geëtaleerd, net als de stoere hardhandigheid van Gordon-Levitt, die eerder vertederde in Fifty/Fifty en 500 Days of Summer.