Nieuws/Lifestyle
1177344
Lifestyle

Voorwielaandrijving essentieel voor groei BMW

Een BMW met voorwielaandrijving is een belangrijke stap van het merk om verdere groei te verzekeren, zo laten verschillende bronnen bij BMW weten.

Traditie

"In de jaren 90 braken we een traditie om naast sedans ook een SUV (X5) op te markt te brengen. Klanten kwamen achter het feit dat een dynamisch rijdende auto ook een SUV kon zijn. Hetzelfde zal gebeuren met de introductie van een BMW met voorwielaandrijving", zegt Frank Niederlaender, hoofdontwikkeling van het voorwielaandrijvingsprogramma.

Bekritiseerd

Hoofdverkoop Klaus Draeger verwacht dat voorwielaandrijving tegen 2020 een groot aandeel zal in de verkopen. "We betreden nieuwe segmenten en krijgen daardoor nieuwe klanten", zegt hij. Ian Robertson, werkzaam op de verkoop- en marketingafdeling van het merk, laat weten dat het segment van compacte premiummodellen het snelst groeiende segment zal worden. BMW speelt hierop in met de FWD-architectuur die intern UKL heet. De ontwikkeling van het UKL-platform wordt groots aangepakt. Voordelen ten opzichte van achterwielaandrijving is dat FWD goedkoper is en er meer binnenruimte gecreërd kan worden. Met name voor compacte modellen is dat efficiënt. "De huidige 1 Serie wordt bekritiseerd vanwege de krappe beenruimte achterin. Dat probleem moet bij de nieuwe generatie verholpen worden, omdat deze ook op het UKL-platform gebouwd wordt", zegt Robertson.

12 modellen

En we gaan meer modellen zien met de UKL-bodemsectie als basis. Volgens Niederlaender worden 12 BMW en Mini-modellen op basis van dit platform gebouwd. Dat is zo'n 40 procent van de totale verkoop van zowel Mini als BMW. Vooral voor kleinere modellen is het systeem ideaal. Grotere modellen als de 3 Serie behouden achterwielaandrijving. De focus op voorwielaangedreven BMW's en Mini's zal liggen in Europa.