Nieuws/Lifestyle
1192832
Lifestyle

Brandstofcel voor Nissan TeRRa SUV Concept

Ook Nissan neemt een conceptcar mee naar Parijs. Het gaat om deze TeRRA SUV Concept: een studiemodel voor een toekomstige SUV. Bijzonder feit is dat het prototype rijdt op een brandstofcel.

JEUGDIGE AUTOMOBILIST

Niet alleen heeft de TeRRA SUV Concept drie elektromotoren en een brandstofcel, hij heeft ook vierwielaandrijving. "De TeRRA is ontworpen als een functioneel voertuig voor de jeugdige automobilist van de toekomst", aldus Nissan over de conceptcar. De auto is naar eigen zeggen geïnspireerd op de jeugdige leefstijl van Noord-Europese bestuurders.

HOUT, KUNSTSTOF, METAAL

Dat de auto ecologische elementen heeft wordt nogmaals onderstreept door de deurpanelen in het interieur. Deze zijn namelijk gemaakt van hout en gekleurde kunststof. Ook een metalen frame is van de partij om de passagiers een beter veiligheidsgevoel te geven. Alle systemen van de TeRRA worden aangestuurd via een tabletcomputer. Hierop kan de bestuurder ook snelheid en andere belangrijke informatie aflezen. De bestuurder kan via het systeem eveneens communiceren en navigeren.

VERRE VAN TOEKOMSTMUZIEK

"De TeRRA is dan wel een studiemodel, maar de vierwielaangedreven, elektrische aandrijflijn met brandstofcel is verre van toekomstmuziek", zegt Nissan. Dat betekent dat we aandrijflijn binnen korte termijn gaan terugzien in modellen van het Japanse merk. De voorwielen worden van aandrijfkrachten voorzien door de elektrische aandrijflijn van de Leaf. In ieder achterwiel is een elektromotor ingebouwd. Dit maakt vierwielaandrijving mogelijk indien dat noodzakelijk is. De TeRRA heeft een vlakke laadvloer en een beschermende bodemplaat. Hoe dat komt? De aandrijfas voor de achterwielen ontbreekt waardoor je de tunnel in de lengte van de passagiersruimte niet nodig hebt.

ROCKET SCIENCE

En dan nog even de brandstofcel: onder de motorkap is een unit te vinden die 2,5 kW/l ontwikkelt. Nadeel van brandstofcellen is dat ze duur zijn, maar deze variant is aanzienlijk goedkoper. "Hij kost een zesde van zijn voorganger uit 2005 doordat de behoefte aan kostbare en zeldzame metalen met een kwart is gedaald vergeleken met het vorige exemplaar", aldus Nissan. Het merk kan hierdoor brandstofcellen in grote aantallen gaan produceren. Dat kan echter pas zodra waterstof breed beschikbaar is. "Dat gaat nog jaren duren, zeker niet voor 2020", zegt de woordvoerder. Hij voegt daar aan toe dat de techniek klaar is. "De aandrijflijn is dan ook geen rocket science, maar het ligt puur aan de ontwikkeling op het gebied van waterstof", vervolgt hij.