Nieuws/Lifestyle
1200760
Lifestyle

Chevrolet Volt en Toyota Prius Plug-in Hybrid

Getest: HOOGSPANNING TUSSEN RIVALEN

Een auto waarvan de gemiddelde CO2-uistoot onder de 50 g/km uitkomt is interessant voor de zakelijke rijder. Daarmee hoef je namelijk geen fiscale stuiver extra bij je inkomen te tellen (0 procent bijtelling).

Een Chevrolet Volt LTZ kost u € 46.295. Voor zo’n bedrag mag u verwachten dat u niet om airco, navigatie, leren bekleding en een audiosysteem verlegen hoeft te zitten en dat is ook zo. Met een leaseprijs van 768,82 euro per maand moet de Volt (zustermodel van de Opel Ampera) concurreren met redelijk prijzige auto’s. Hetzelfde geldt uiteraard voor de vergelijkbaar uitgeruste en € 41.390 kostende Toyota Prius Plug-in Hybrid, waarvoor 710,33 euro per maand dient te worden neergeteld. Tevens is bij de prijs een TheNewMotion-oplaadfaciliteit (omvat onder andere een oplaadpunt thuis) van de accu inbegrepen.

Verbrandingsmotor

De Volt en Prius Plug-in Hybrid zitten allebei onder die 50 g/km grens, maar doen dat op een heel andere wijze. De Volt is een 150 pk elektrische auto die tevens een 82 pk verbrandingsmotor aan boord heeft om onderweg de 16 kWh accu bij te laden (het principe van een zogenoemde range-extender). De accu is groot genoeg gebleken voor 60 km elektrisch rijden bij een constante snelheid van 85 km/h en kan thuis in vijf uur worden opgeladen. De gecombineerde actieradius is zo’n 670 km.

Accupakket

De Prius Plug-in Hybrid is feitelijk een gewone 136 pk Prius, maar wel eentje met een groter en thuis in anderhalf uur oplaadbaar accupakket dat 4,4 kWh opslagcapaciteit bevat. Dat is goed voor 20 kilometer elektrisch rijden met een maximum snelheid van 85 km/h. Als de accu leeg is, zet de verbrandingsmotor 45 liter benzine desgewenst om in nog eens bijna 1200 km mobiliteit. De topsnelheid bedraagt 180 km/h.Als de accu’s van beide auto’s tot op de laatste elektron zijn leeggereden en het aan de brandstofmotor is om de auto aan te drijven, blijkt de Prius op onze standaard 100 km lange normronde een verbruik van 1 op 26,3 te scoren en de Volt 1 op 17,5. Kort gezegd betekent dit dat de Prius Plug-in Hybrid vanaf een afstand van 140 km (of 70 km indien de auto ter bestemming niet kan worden opgeladen) zuiniger is dan de Volt.

Oubollig

Op enkele details na ziet de Plug-in er zowel van binnen als buiten hetzelfde uit als de reguliere Prius. Reken dus op een wat stemmig gekleurde en een tikkeltje oubollige sfeer. Maar ook op prima afwerking en fijne stoelen. De eerste indruk die de Volt biedt is niet slecht. De futuristische vormgeving is helaas voor de Volt het enige punt waarop hij de Prius overtroeft. Afwerking en bouwkwaliteit liggen namelijk niet op hetzelfde niveau. De ergonomie van de Volt is eveneens niet optimaal. Dat je in de Volt ruimte moet delen met drie motoren, een boel elektronica en een knots van een accupakket, wordt direct na het instappen duidelijk. Er is precies genoeg ruimte voor vier inzittenden van 1,90 meter en hun toebehoren, twee grote koffers en vier bekers, maar niet veel meer dan dat.

Materiaal gebruik

De Prius Plug-in is, ondanks het grotere accupakket, precies even functioneel en comfortabel als een gewone Prius. En dus is de Prius in dit verhaal de ruimere auto van de twee. Met zijn range-extender weet de Volt tenminste één probleem van de elektrische auto op te lossen: de actieradius. Daarmee blijven er echter nog steeds twee over. Te weten de grote omvang en hoge prijs van de accu. Die zorgen ervoor dat de Volt niet heel functioneel is, en dat er ogenschijnlijk op materiaalgebruik en afwerking bezuinigd is om ‘m betaalbaar te houden.

Besparen

Mensen die een manier zoeken om te besparen op hun brandstofkosten, elke dag een vast traject rijden en laadzekerheid hebben, hoeven desondanks niet verder te kijken dan de Volt. Voor hen is het dé auto. Een reden om toch elders te kijken is de Toyota Prius Plug-in. Die biedt dezelfde fiscale voordelen en vraagt daar veel minder voor terug van zijn berijder. Hij is ruimer, goedkoper, beter gebouwd en zelfs met lege accu nog zuiniger dan de meeste gewone auto’s.