Nieuws/Lifestyle
1200867
Lifestyle

ATS 2500GT reïncarneert als ATS 2500GT

Wellicht dat je ooit hebt gehoord van Automobili Turismo e Sport, kortweg ATS. Van 1963 tot 1965 was het Italiaanse merk op de markt met de 2500 GT. Nu plant een ander bedrijf een comeback met een sportwagen en ook met de naam 2500 GT.

MINDER DAN 1.000 KILOGRAM

De ATS 2500GT moet terugkeren op de markt onder verantwoordelijkheid van Unico Esemplare Il garage dei sogni, eigendom van de Italiaan Gianluca Gregis. Het bedrijf wil de 2500GT op de markt brengen met een buitenframe en een geintegreerde rolkooi. Bodypanelen worden gemaakt van carbon. Een combinatie van al deze elementen moet een gewicht van minder dan 1.000 kilogram opleveren.

BOXERMOTOR

Voor de aandrijving wil Gregis graag een 2,5 liter Cosworth viercilinder turbomotor gebruiken. Deze wordt midden in de auto geplaatst en is gebaseerd op de krachtbron van de Subaru Impreza. De viercilinder boxermotor wordt gekoppeld aan een manuele zesbak en stuurt de aandrijving naar de achterwielen. Daarmee moet een topsnelheid van 300 km/h mogelijk zijn en een sprint van slechts 3,3 seconden naar de 100 km/h. De exacte lanceringsplannen zijn nog niet bekend.

1963 - 1965

Slechts twaalf exemplaren van de ATS 2500 GT zagen tussen 1963 en 1965 het levenslicht. De auto maakte gebruik van een 2,5 liter V8-motor (vandaar de typeaanduiding 2500). De auto werd ontwikkeld door Chiti en Bizzarrini en het carrosseriewerk is afkomstig van Michelotti.