Zeven wereldtitels, 123 overwinningen, 113 snelste ronden, 72 pole positions, de tellerloopt lekker door als het om racesuccessen gaat bij de ZX 10. Maar stilstand is achteruitgang, dus werd het vlaggenschip aangepakt. Prijs: € 21.999 Motor: vloeistofgekoelde 4-in-ijn Cilinderinhoud: 998cc Vermogen: 203 pk Gewicht: 207 kg Uiteraard hecht Kawasaki er veel waarde aan hun racesuccessen een vervolg te geven. En dus moet de ZX-10R om de vier jaar even terug op kantoor komen voor een stevige opfriscursus. Mede op inspraak van het raceteam zelf werd de ZX op een paar punten weer op scherp gezet. Het rijwielgedeelte kreeg een update, waarbij Kawasaki het vooral zocht in de combinatie meer gevoel bij het insturen/meer stabiliteit onder acceleratie. Als we in het zadel kruipen van de ZX-10 valt op dat het bovenste deel van de kuip groter is geworden en het ruitje hoger. Op zich geen overbodige luxe want de oude blonk niet uit in windbescherming. Het hele kuipwerk ging op de schop, meest opvallende daarbij is dat Kawasaki niet kiest voor externe winglets (vleugels op de kuip) zoals tegenwoordig gebruikelijk, maar voor in de kuip geïntegreerde exemplaren. Volgens de geleerden goed voor 17% extra downforce. We geloven het direct, het doel heiligt hier natuurlijk de middelen: dat voorwiel moet aan de grond blijven. Rondjakkeren op een circuit aan boord van een ZX-10R is altijd een beleving.Daarbij is het wel zaak met de juiste mindset de pits uit te rollen, ga je zitten lummelen dan maak je bij deze Kawa geen vrienden. Het kost wat meer dan bij andere superbikes tijd om de sweet spot van de Gaier-in-lijn te vinden (tip: veel toeren maken), maar zodra de puzzelstukjes op hun plek vallen, is de beloning groot. Op stuurvlak heeft de ZX-10R een stap gemaakt, scherper en stabieler. Linksom of rechtsom blijft het een motor die zich liefst meedogenloos hard laat rijden. Geen genade. Je bent een Ninja of je bent het niet natuurlijk.