Lifestyle/Op weg
1265360192
Op weg

Wereld Fietsdag: tips voor de beginnende wielrenner

Het is 3 juni Wereld Fietsdag, een dag waarop wereldwijd de fiets en het fietsen worden gepromoot. Lijkt het je wat om op een racefiets te stappen? Zo pak je dat aan.

Vijf tips voor de beginnende wielrenner:

1) Houd het veilig. Draag altijd een helm. Als je vooroverbuigt moet de helm op zijn plaats blijven zitten zonder dat de kinriem strak zit. Monteer een bel draag geen oordoppen met muziek en maak geen onverwachte stuurbewegingen.

2) Veel gemaakte fout bij beginnende racefietsers: ondergoed dragen onder de wielerbroek. Dit gaat schuren en geeft zadelklachten. De zeem in de wielerbroek draag je direct op de huid, deze dempt schokken op oneffen ondergrond en voert zweet af.

3) Leg de lat niet te hoog. Zorg eerst dat je de fiets onder controle hebt: test het in- en uitklikken en schakelen. Begin met kleine rondes van een kilometer of veertig en bouw dat stapsgewijs op.

4) Zorg dat je zadeltasje is gevuld met reserveband, bandenlichters en CO2-patroon voor als je lek rijdt en weet hoe je een binnenband vervangt. Neem isotone sportdrank en een energiereep of -gel mee. Vuistregel: drink één bidon (750 milliliter) per uur en eet sportvoeding bij ritten van langer dan twee uur.

5) Houd zeker in het begin voor ogen dat je geen Dylan Groenewegen of Tom Dumoulin bent. Stel plezier voorop en laat je niet opjutten door duizelingwekkende snelheden en wattages van anderen die hun trainingsdata op bijvoorbeeld Strava delen.

En dit heb je zoal nodig:

Dit moet je als racefietser onderweg bij je hebben. Onder meer een bidon met isotone sportdrank, een reserveband, bandenlichters en een CO2- patroon voor als je lekrijdt.

Dit moet je als racefietser onderweg bij je hebben. Onder meer een bidon met isotone sportdrank, een reserveband, bandenlichters en een CO2- patroon voor als je lekrijdt.

- Bidon met isotone sportdrank

- Reserveband

- Bandenlichters

- CO2-patroon voor als je lekrijdt