De auto-industrie schotelt ons meer elektro-auto’s voor dan voorheen. Dat er juist nu meer elektrische modellen op de markt komen dan in de jaren ervoor, is niet verwonderlijk. Op 1 januari 2021 treden nieuwe Europese regels in werking die de gemiddelde CO2-waarde van het modellengamma bij maximaal 95 gram per km leggen. Een elektromodel helpt de industrie daarbij, om twee belangrijke redenen. Ten eerste, de Europese Unie kijkt voor de CO2-waarde louter naar het gebruik van de auto en niet naar de productie en recycling ervan. De uitstoot is dus op papier nul. Torenhoge CO2-boetes Ten tweede, elke verkochte elektro-auto mag als twee stuks worden opgevoerd, wat de gemiddelde CO2-uitstoot van het gamma op papier sterk doet afnemen. Met elektromodellen beperken de autobouwers de torenhoge CO2-boetes. Toch zien de autofabrikanten nog een lange toekomst voor de types met een – al dan niet geëlektrificeerde – verbrandingsmotor. Dit zijn in alfabetische volgorde de nieuwe elektro-auto’s voor 2020. Audi AUDI’s elektrolabel luidt e-tron, maar dat is tevens de roepnaam van zijn eerste elektromodel. Van dat dik 70 mille kostende type komt dit voorjaar de E-tron Sportback met schuin aflopende achterzijde. Het is tevens de laatste variant op basis van dat platform. Voor de grote modellen stapt Audi over op de architectuur van de Porsche Taycan, te beginnen met de eind 2020 te presenteren E-tron GT. In 2021 komt de iets betaalbaardere Q4 e-tron. BMW Na een pioniersrol met de i3 zette BMW de ontwikkeling van andere elektromodellen op een laag pitje. Nu, zeven jaar later, volgt de tweede, de iX3. De zware vijfpersoons SUV beschikt over een batterijcapaciteit van meer dan 70 kWh en een actieradius van ruim 400 km. In 2021 komen er twee elektrotypes bij, de grote middenklasser i4 en het topmodel iNext. Citroën CITROËN schrapt dit jaar de leuke C4 Cactus en brengt een traditioneler gelijnde hatchback in de geest van de in 2018 verdwenen C4. Naast benzineversies komt er direct ook een elektrische variant. De basis is de Peugeot 208, en dat zou betekenen dat de elektromotor goed is voor 100 kW met een 50 kWh-batterij. Het merk stelt zich ten doel om van alle nieuwe modellen een EV-versie uit te brengen, zoals de Jumpy Spacetourer later in 2020. Fiat In Amerika levert FIAT al enkele jaren een elektrische 500. Hoewel die versie zwaar verliesgevend is, geeft de fabrikant het model wel een vervolg. Dit keer komt de elektro-500 ook naar Nederland, zij het in een fonkelnieuwe gedaante met behoud van de bolle carrosserielijn. De nieuweling met nog onbekende aandrijflijn verschijnt aan het einde van de zomer. Ford De belangrijkste nieuwkomer voor 2020 van FORD is de Mustang Mach-e, die specifiek als elektro-auto is ontwikkeld. De 49 mille kostende vijfpersoons crossover deelt alleen zijn coole naam met de benzinegestookte muscle-cars. Het topmodel komt later en wordt de GT met twee tezamen 342 kW sterke elektromotoren en een 99 kWh grote batterij voor een actieradius van 600 km. Na de Mustang komt de elektrische F150 (2021), gevolgd door een elektrische middenklasser (2023) op basis van Volkswagens MEB-architectuur. Honda Al bijna 2,5 jaar terug toonde HONDA zijn elektrische ‘e’, maar liefhebbers van de 3,90 meter lange stadsrakker moeten nog eens negen maanden wachten op de levering. De vijfdeurs hatchback komt er met een 35,5 kWh grote batterij, die naar keuze een 100 of 113 kW sterke elektromotor voedt. De range bedraagt 220 km. Binnen twee jaar brengt Honda nog een EV, vermoedelijk een SUV. Jaguar Voor veel JAGUAR-liefhebbers brak het merk met de introductie van de laatste generatie XJ met het designverleden. De eind 2020 te verschijnen XJ zal door de Jaguar-fans helemaal worden verafschuwd, want elektrisch in plaats van met een V6 of V8. Naar verluidt wordt het een heel ruime sedan met vierwielaandrijving en een tussen de assen geplaatst accupakket. Lexus Hoewel hybridespecialist LEXUS jarenlang geen oog had voor elektromodellen, komt er eind 2020 een elektrisch aangedreven UX, de 300e. De SUV is gebaseerd op de elektrische C-HR zoals Toyota die alleen in China aanbiedt. Over het prestatieniveau praat Lexus nog niet, maar de verkoop start dit jaar. Mazda Over een half jaar perst MAZDA de MX-30 eruit. De vijfpersoons crossover met vier deuren, waarvan de achterste in tegengestelde richting openen als de voorste, debuteert in oktober als volledig elektrisch aangedreven uitvoering (103 kW-elektromotor, actieradius 200 km). Later komt er een versie met rotatiemotor als range-extender. Mazda wil binnen vijf jaar nog een elektromodel lanceren. Mercedes De productie van de EQC was 2019 nog beperkt. Daar brengt MERCEDES-BENZ in 2020 verandering in. Na de opstartfase gaat het gas er vol op. De volgende EQ’s, waarvan de EQS de eerste is, staan al in de coulissen. De grote limousine-concurrent Jaguar XJ wijkt niet veel af van het reeds getoonde studiemodel. Mini Bij MINI komt in maart de Cooper SE uit. Het mag duidelijk zijn waar de laatste letter voor staat. De driedeurs vierzitter beschikt over een 135 kW sterke elektromotor en een batterij met een capaciteit van 32,6 kWh. Hij haalt 235 km. Nissan Na de Leaf in twee verschillende versies is NISSAN klaar voor het volgende model, de Ariya. Hoewel de grote crossover al afgelopen oktober als studiemodel is gepresenteerd, zijn er geen technische gegevens beschikbaar. Hij staat op een nieuw platform dat, anders dan dat van de Leaf, exclusief voor een elektro-auto is ontwikkeld. De verkoopstart is in 2021. Opel OPEL levert vanaf maart de Corsa-e uit. De 31 mille kostende tweelingbroer van de Peugeot e-208 haalt met zijn 100 kW-elektromotor en 50 kWh-accupakket een afstand van 340 km. Later in het jaar komt er een Zafira E, gevolgd door de Mokka E. Alle toekomstige Opels bieden vanaf de Corsa-introductie keuze uit een benzine- of elektromotor. Peugeot In maart arriveren de eerste exemplaren van de PEUGEOT e-208. Het vijfdeursmodel heeft dezelfde aandrijflijn als de reeds verkrijgbare DS 3 Crossback e-Tense en nog te verschijnen Opel Corsa-e ofwel een 100 kW-motor met 50 kWh-batterij. Vanaf de 208 zijn alle nieuw ontwikkelde Peugeots ook elektrisch. De e-Expert is de volgende. Porsche Taycan PORSCHE start volgende maand de levering van de Taycan. De vierdeurs sportsedan is er als Turbo en Turbo S en zal later ook als minder potente 4S en als ‘basis’ komen. De batterij meet 79 of 93 kWh, de vermogens van de krachtbron verschillen eveneens. Als het sedan-gamma compleet is, komt de stationwagon-achtige Cross Turismo (2021). Renault Twee maanden terug nam RENAULT de vernieuwde Zoe in de verkoop. Het model was altijd de reden dat er geen Twingo EV kwam, terwijl er van zustermodel Smart Forfour wel een beschikbaar is. Over een jaar lanceren de Fransen toch de elektrische Twingo met vermoedelijk een 60 kW-motor en range van 130 km. Seat Op basis van de Volkswagen ID.3 brengt SEAT de licht afwijkende El-Born. Het is de eerste volledig als elektro-auto ontwikkelde Seat, aangezien de elektrische Mii een omgebouwde auto met verbrandingsmotoren is. De fabrikant kiest voor meerdere versies met verschillende batterijpakketten. Wanneer de verkoop start, is niet bekend. Skoda Citigo Net als de Seat Mii gaat tweelingbroer SKODA Citigo louter nog in een elektrische versie de weg op. De dik 23 mille kostende stadsrakker is reeds te bestellen. Hij haalt op een volle acculading 260 km. Toyota TOYOTA stelt in de tweede helft van 2020 de productieversie van de Mirai voor. De auto met brandstofcel volgt zijn belegen gelijnde voorganger op. Het gaat niet alleen om de looks. De nieuwe aandrijflijn zorgt voor een 130 km groter bereik, mede door grotere waterstoftanks. Zijn platform deelt de forse sedan met de Corolla en de Camry. Volvo XC40 VOLVO start in oktober de levering van de XC40 Recharge. De batterij-SUV komt er in meerdere versies (2WD en 4WD, één en twee elektromotoren), maar is in eerste instantie alleen in de meest potente en liefst 58 mille kostende versie leverbaar. Op exact dezelfde basis is de even dure Polestar 2 geschoeid. VW ID.3 VOLKSWAGEN neemt in oktober de ID.3 in de verkoop. De eerste volledig als elektro-auto ontwikkelde hatchback komt er eerst in dure versies (vanaf 38 mille) en later ook in meerdere varianten. De ID.3 vormt de start van een productoffensief van bijna 30 types wereldwijd.