Nieuws/Lifestyle
1290031
Lifestyle

Filmrecensie: ’I, Daniel Blake’

Pakkend sociaal pamflet

Op steun vanuit uitkeringsinstanties hoeven Katie (Hayley Squires) en Daniel (Dave Johns) niet te rekenen, maar ze hebben elkaar nog.

Op steun vanuit uitkeringsinstanties hoeven Katie (Hayley Squires) en Daniel (Dave Johns) niet te rekenen, maar ze hebben elkaar nog.

Daniel Blake heeft zijn hele leven keihard gewerkt als timmerman. Door een hartaanval belandt hij eerst in de ziektewet. En daarna in een bureaucratische hel waaruit geen ontsnappen mogelijk lijkt.

Op steun vanuit uitkeringsinstanties hoeven Katie (Hayley Squires) en Daniel (Dave Johns) niet te rekenen, maar ze hebben elkaar nog.

Op steun vanuit uitkeringsinstanties hoeven Katie (Hayley Squires) en Daniel (Dave Johns) niet te rekenen, maar ze hebben elkaar nog.

Kafka leeft! En hij woont in Groot-Brittannië. De afbraak van de sociale zekerheid, de ’professionalisering’ van de uitkeringsinstanties en de schrijnende gevolgen ervan voor Jan met de Pet, zijn zelden zo treffend in beeld gebracht als in I, Daniel Blake, in Cannes bekroond met een Gouden Palm . Filmmaker Ken Loach, die nooit een geheim heeft gemaakt van zijn socialistische sympathieën, laat overtuigend zien hoe ook capabele en welwillende mensen als Daniel Blake tussen de wal en het schip raken. En toont daarnaast ook hun sociale betrokkenheid.

Toch blijft Loach in I, Daniel Blake te lang op dezelfde trommel slaan, in zijn verbetenheid om ons de barricaden op te jagen. Dat doet enigszins afbreuk aan het realistische en volkomen geloofwaardige spel van Dave Johns als Daniel en Hayley Squires als alleenstaande moeder Katie. Deze personages ontroeren met hun belangeloze steun voor elkaar. In een gevecht met instanties die de menselijke maat volkomen uit het oog verloren zijn.