Nieuws/Lifestyle
1293433
Lifestyle

Loeki de Leeuw krijgt eigen glossy

Loekie de Leeuw maakt zijn comeback, niet op de televisie maar in de wereld van de tijdschriften. Het reclamefiguur brengt eenmalig een eigen glossy uit met de titel LOEKI!.

Van 1972 tot 2004 speelde Loeki de Leeuw de hoofdrol in maar liefst zevenduizend filmpjes van de STER-reclameblokken. Voor het speciale Loeki magazine duiken de makers in de geschiedenis van het reclamekarakter. Wat komt er kijken bij het ontwikkelen van een karakter, het produceren van dergelijke animaties, hoe is de kreet 'Asjemenou!' ontstaan en in welke mate werd Ster-censuur toegepast om het imago van bepaalde producten hoog te houden?

"Dit tijdschrift is een prachtige kans om de leeuw opnieuw in de schijnwerpers te zetten", vertelt Louise Geesink. Zij nam in 1984 het Loeki-stokje over van haar vader Joop Geesink, de bedenker van het figuurtje.

Naast dat het ietwat onhandige karakter van de leeuw centraal staat, zijn ook interviews te vinden in het blad. Onder meer voormalig 'supermarktmanager' Harry Piekema en acteur Frank Lammers komen aan het woord. Ook oud-topjudoka Edith Bosch en schrijver Marcel van Driel vertellen hoe zij weer uit hun dal wisten op te staan.

 Op 15 november ligt de honderd pagina's tellende LOEKI! in de winkels.