Nieuws/Lifestyle
1334642
Lifestyle

Test racefietsen categorie 999-1499 euro

Gebalanceerd door de bochten

Als je als Nederlandse racefietser sportieve uitdaging zoekt, zak dan af naar Zuid-Limburg. Het heuvellandschap is niet alleen prachtig maar ook uitdagend en daardoor een zeer geschikte testlocatie.

De aanschaf van een racefiets is een steeds grotere uitdaging, want we hebben steeds meer te kiezen. Fabrikanten ontwerpen modellen met uiteenlopende kenmerken en eigenschappen, die dus ook voor wisselende prestaties zorgen. Deze test weerspiegelt het brede aanbod. U ziet onder meer aerofietsen: gestroomlijnde snelheidsduivels die het gevoel geven met een rugnummer opgespeld te rijden. En er zitten comfortabele racefietsen tussen die eerder uitnodigen prettig te toeren.

We stelden twee verschillende pelotons samen; die van de goedkopere racefietsen (€999 – €1.499) en een duurdere groep (€1.999 – €2.499). Daarbinnen hebben we alle modellen vergeleken en uitvoerig in de praktijk getest op hun rijeigenschappen en -gedrag.

 

Goedkopere categorie (999-1499 euro)

SCHIJFREMMEN

Een belangrijke trend die in de goedkopere racecategorie is geland is de toepassing van schijfremmen. Dit systeem heeft enkele voordelen ten opzichte van traditionele velgremmen. Het systeem geeft extra remkracht, die bovendien beter valt te doseren. Je hebt daardoor meer controle over de hoeveelheid remkracht. Daarnaast doet de schijfrem altijd dienst, ook bij nat weer.

In dit prijssegment zien we de schijfrem terug op de Cube Attain SL Disc, Cannondale Caad Optimo Disc 105 en Merida Scultura Disc 400. Het zijn de hydraulische schijfremmen, die op oliedruk werken, die de grote beloftes nakomen. Alleen Cannondales fiets heeft mechanische schijfremmen en daarover zijn we minder tevreden: ze grijpen minder aan.

Lees meer op Nationalefietstest.nl

RIJGEDRAG

Een betrouwbare comfortracer is de Cube Attain SL Disc. Het frame is zo gebouwd dat je een comfortabele zithouding hebt. Je zit rechterop. De fiets heeft banden met een breedte van 25 millimeter en die bieden comfort. Als je wilt, kun je hierop banden van 28 millimeter steken. Een bredere band ‘groeit’ onderweg in de breedte en hoogte. Zo heeft deze een grotere luchtkamer en dus meer ruimte om in te veren. Dat vergroot het comfort.

De Trek Emonda ALR 5 weet eveneens wat comfort leveren betekent, maar kan meer. Het is een allemansfiets met een neutrale geometrie. Niet agressief zoals wedstrijddieren wensen, maar ook niet te ontspannen. Met het relatief lage gewicht kun je hiermee op vakanties in de bergen prima uit de voeten.

De Merida Scultura Disc 400 voelt goed in het klimwerk (energie draagt bij aan de voorwaartse beweging, er gaat weinig verloren) en gedraagt zich ook perfect als je scherp instuurt of een snelle afdaling maakt. Kortom: een ultieme allrounder die balanceert tussen de categorieën comfort- en prestatiefietsen. Op ieder vlak zijn de prestaties uitmuntend.

Merida is mede daarom de testwinnaar in deze prijscategorie.

Comfort

Het nodige comfort is er ook op de Stevens San Remo. Met de taps toelopende zitbuis biedt de Stevens stijfheid en comfort. De racefiets voelt vertrouwd als je flink aanzet op het vlakke. De Stevens San Remo is vooral een prettige startersfiets die je waar voor je geld geeft.

Met zo’n naam zou je verwachten dat de Fuji Roubaix 1.3 is gemaakt om comfortabel over de stenen te dokkeren, maar daarvoor is hij iets te stijf. Oneffenheden in het wegdek vangt hij minder goed op dan veel andere fietsen in deze test.

Ook de Caad Optimo Disc 2015 van Cannondale is een stijve fiets. Een eigenschap van een straf frame is dat het vaak niet comfortabel is, maar tijdens de test valt dat niet op. Schokken absorbeert hij redelijk. Cannondale heeft flexibiliteit in het frame en de vork ingebouwd. Dat draagt bij aan het wegfilteren van trillingen als je over kasseien rijdt.

Een fiets die sterk uitnodigt grenzen te verleggen is de Rose Pro SL-2000. De fiets wordt soms neergezet als instapmodel, maar dat gevoel heb je totaal niet als je hierop rijdt. Hij voelt direct vertrouwd, je kunt hem lekker door de bochten smijten en elke aanzet op de pedalen is raak. Je zou hier zo een koers mee willen rijden.

Een snel ogende fiets is de Bulls Harrier 2. Ze heeft de uitstraling van een aerofiets: de achterrem is achter het bracket verwerkt in plaats van op de staande achtervork. We constateren dat dit minder remt, maar het totaalplaatje is wel strakker. Dit is echte een fiets waarop je automatisch een sportieve racehouding aanneemt; voor het comfort hoef je hem niet te kopen.

AFWERKING

De meeste fietsen zijn afgewerkt met de Shimano 105-groepset, bestaande uit onderdelen als een derailleur, remmen en een crankstel en een cassette. 105 is wat je mag verwachten in deze prijscategorie, het functioneert goed. Sommige zijn tot onze tevredenheid volledig met deze groep afgemonteerd, zoals de Rose Pro SL-2000 en Cannondale Caad Optimo Disc 105.

Twee fietsen wijken qua afmontage af. De Stevens San Remo heeft Tiagra-componenten van Shimano, wat in theorie iets minder functioneert. Shimano positioneert Tiagra onder 105, die op zijn beurt weer onder Ultegra zit. Tijdens de praktijktest blijkt de ‘beginnersgroep’ Tiagra goed te werken. De Bulls Harrier 2 heeft een mix van 105- en Ultegra-componenten.

Het valt op dat bij sommige fietsen de finishing touch ontbreekt. De Trek Emonda ALR 5 en Cannondale Caad Optimo Disc 105 hebben kabels die buitenom lopen. De kabels van de Rose Pro SL-2000 gaan daarentegen door het frame, met als voordeel dat deze beter is beschermd tegen vuil en water. Het scheelt bovendien iets in gewicht, omdat externe kabelnokjes niet nodig zijn. Samen met de testwinnaar, de Merida Scultura Disc 400, heeft deze fiets de beste looks. Naden zijn netjes afgewerkt.

- Nationale Fietstest 2017: Stadsfietsen

- Nationale Fietstest 2017: Mountainbikes

- Nationale Fietstest 2017: E-bikes

- Nationale Fietstest 2017: Racefietsen (1499 - 2499 euro)