Nieuws/Lifestyle
1334670
Lifestyle

Vouwfiets is populairder dan ooit

Opvouwen en wegwezen

De Rolls-Roys onder de vouwfietsen

De Rolls-Roys onder de vouwfietsen

De vouwfiets is populairder dan ooit. Vroeger was het een handig'bij-fietsje', nu zweren steeds meer mensen bij dit type fiets dat minimaal ruimte inneemt en maximale mobiliteit garandeert.

De Rolls-Roys onder de vouwfietsen

De Rolls-Roys onder de vouwfietsen

Nog altijd zijn er mensen die met de auto een pakje sigaretten halen. Of verstokte forensen die elk alternatief vervoermiddel voor de auto bij voorbaat afkeuren. Maar de tijden veranderen: steeds meer mensen fietsen naar hun werk op een e-bike of speed e-bike.

"Ook de combinatie trein plus vouwfiets zit flink in de lift. In mindere mate de combi van auto plus vouwfiets", aldus Edgar Tromm, de vouwfietsenspecialist van Nederland. In zijn winkel tegenover de RAI Amsterdam verkoopt hij alle merken vouwfietsen. Aan de Overtoom, in het centrum, runt hij een speciaalzaak waar uitsluitend vouwfietsen van het Engelse merk Brompton worden verkocht.

Vouwfiets af van suffe imago

 

Ultieme vrijheid

"Vroeger had dit type fiets een heel laag aanzien. Men kocht een goedkoop vouwfietsje voor bij de boot of caravan. Tegenwoordig is het juist de vouwfiets die de ultieme vrijheid belooft en waarmaakt."

Vooral in de grote steden neemt de vraag snel toe. "Men woont daar kleiner en een opgevouwen fiets van dertien kilo laat zich nog heel redelijk een trap op tillen. Op het werk of in een restaurant kan hij meestal veilig binnen staan."

Ook het parkeerprobleem stuwt de verkoop. "Niet het parkeerprobleem voor auto's, maar voor fietsen. Fietsrekken zijn vaak overvol. Trottoirs slibben dicht met gefrustreerde wandelaars tot gevolg. Een vouwfiets neemt stukken minder ruimte in of gaat mee naar binnen."

Plooifiets

Mensen die veel reizen of met de trein of bus forensen, weten de vouwfiets al langer op waarde te schatten. Helaas zijn de Nederlandse Spoorwegen onvoldoende voorbereid op de populariteit van de 'plooifiets', zoals onze zuiderburen zeggen. Wie zich in de spits met een vouwfiets op een overvol balkon meldt, maakt niet snel vrienden. Vroeger was Tromm veel tijd kwijt aan het benoemen van de voordelen. Nu willen klanten vooral weten welke vouwfiets het beste bij hun behoeftes en budget past. Wat betreft elektrische vouwfietsen is er volgens hem nog een wereld te winnen.

"De meeste modellen zijn lomp en zwaar, en wegen vaak veel meer dan 20 kg. Een opvallende en revolutionaire uitzondering is het Belgische merk Ahooga, dat een elektrische vouwfiets maakt die slechts 13 kg weegt. De winst zit 'm vooral in een lichtere accu die 'slechts' een actieradius van 50 kilometer heeft. 'Slechts' tussen aanhalingstekens, want veruit de meeste mensen hebben daar meer dan genoeg aan."

Alles over fietsen: Nationalefietstest.nl

Rolls-Royce onder de vouwfiets

Brompton geldt al veertig jaar als de Rolls-Royce onder de vouwfietsen. Oerdegelijk en zo opvouwbaar als een slangenmens. En het opmerkelijke is: geen enkel ander merk is het tot nog toe gelukt een slimmere of compactere vouwmethode te ontwerpen. In het overvolle Londen experimenteren ze met vouwfietsen 'uit de muur'. Voor €4,50 per dag haal je ze tevoorschijn.

"We hebben inmiddels 500 huur-vouwfietsen beschikbaar en dat slaat goed aan", aldus directeur Will Butler-Adams. In Londen zijn toeristen en forensen enthousiaste gebruikers. Met boodschappen- en aktetassen, speciaal ontworpen voor haar fietsen, wordt het gebruiksgemak nog eens extra groot. Eind deze zomer wordt de eerste e-Brompton gepresenteerd. De Brompton is niet alleen de Rolls-Royce onder de vouwfiets omdat hij zo mooi is. Hij kost al gauw €1500. Maar dit vouwwonder fietst dan ook bijna net zo stabiel en comfortabel als een stadsfiets.

"Het kan zeker goedkoper", aldus Tromm. ,,Gunstiger alternatief zijn bijvoorbeeld de merken Dahon en Tern die met veel verschillende modellen breed inzetten op stadsmobiliteit. Bij de Hema koop je al voor €195 een vouwfiets." De vouwfiets zit zelfs zo in de lift dat in april een experience centre in Zutphen wordt geopend. "Pas als je ze uitprobeert, merk je hoe fijn ze fietsen", aldus initiatiefnemer en Tern-importeur Jurgen Kruitbosch. "Ook de gloednieuwe Vektron (23 kg) die met een Bosch-motor 100 kilometer ondersteuning biedt, is uit te proberen." Om er enthousiast aan toe te voegen: "In slechts tien seconden vouw je 'm op."

 

Trein en vliegtuig

Een vouwfiets mag ook tijdens de spits mee in de trein, zonder fietsdagkaart van 6 euro. Op de tracés van onder meer Arriva, Sintus en Connexxion is er alle ruimte voor fietsen. Met een gesp voorkom je dat hij wegrolt. Dankzij het geringe gewicht kunnen vouwfietsen vaak gratis mee als ruimbagage in het vliegtuig. KLM vraagt 100 euro per enkeltje, maar ingecheckt als 'fietsonderdelen' is het ruimbagage. In New York, Bangkok en Paramaribo maak je absoluut de blits op een vouwfiets.