Lifestyle/Op weg
152473552
Op weg

Motortest Streetfighter V4 SP: begeerlijke ’naked’

De Ducati Streetfighter V4 is de koning, keizer en admiraal binnen het ’naked’ genre. Toch vond Ducati het tijd voor een vleugje extra peperoni: de Streetfighter V4 SP.

Motor

vloeistofgekoelde V4

Cilinderinhoud

1.103cc

Max. vermogen

208 pk

Gewicht

177 kg

Prijs

€ 37.490.

Ducati heeft deze SP uitgerust met een droge koppeling, wat de nodige nostalgische gevoelens oproept. Oké, het systeem zal beter werken op een circuit bij terugschakelen en je kunt er veel sneller bij... maar we weten stiekem allemaal dat Ducati het vooral heeft gedaan omdat het ouderwetse geratel simpelweg oneindig cool klinkt.

Overigens komt er een aangename, donkere Ducati-blaf uit de twee dempers. Wegrijdend door de galmende pitstraat van het circuit van Cremona (Italië) voel ik me een beetje SP-eciaal...

Ducati was zo vriendelijk ons de eerste drie sessies op een ’gewone’ V4 S te laten warmdraaien voordat we het been over het platte zadeltje van de SP zwierden. Hoewel beide nakeds hetzelfde blok delen en dezelfde 208 pk’s op de achterste Pirelli zetten, zou ik al na een halve ronde zweren dat de SP meer vermogen heeft. Vanaf een redelijk lage snelheid voelt de SP levendiger, maar vooral als het gas er stevig op gaat, krijg je het gevoel dat-ie een stuk sterker is.

De SP gaat er ongenadig hard vandoor, als een soort overtreffende trap van de toch al niet misselijke Streetfighter V4 S.

Ducati heeft niet gerommeld aan het vermogen of het koppel. Toch was ik onder dezelfde omstandigheden vrijwel direct twee seconden sneller op een rondje dan op de Streetfighter V4 S. Los daarvan laat de SP zich vooral makkelijker hard rijden omdat stuurkarakter, remmen en pure acceleratie op een hoger niveau acteren.

De SP is een van de meest indrukwekkende en begeerlijke nakeds van dit moment. Jammer dat ze al zo goed als uitverkocht zijn...