Nieuws/Lifestyle
1818947
Lifestyle

Filmrecensie: ’Centaur’ ✭✭✭✩

Verlangen dat zich niet laat beteugelen

— Wat: film, drama

— Regie: Aktan Arym Kubat

— Met: Aktan Arym Kubat, Zarema Asanalieva, Nuraly Tursunkojoev

De titelheld uit ’Centaur’ kan zijn aandrang om zonder zadel of leidsels over de steppe te galopperen onmogelijk beteugelen.

De titelheld uit ’Centaur’ kan zijn aandrang om zonder zadel of leidsels over de steppe te galopperen onmogelijk beteugelen.

Al sinds zijn regiedebuut Beshkempir (1998) toont Aktan Arym Kubat dat de wereld kleiner is dan-ie lijkt. Zelf komt deze regisseur uit Kazachstan, maar zijn films spelen zich stuk voor stuk af in buurland Kirgizië. De weg en de spraak mogen er anders zijn dan hier, allerlei diepgewortelde menselijke verlangen blijken er precies hetzelfde, of op z’n minst herkenbaar. Ook in Centaur.

De titelheld uit ’Centaur’ kan zijn aandrang om zonder zadel of leidsels over de steppe te galopperen onmogelijk beteugelen.

De titelheld uit ’Centaur’ kan zijn aandrang om zonder zadel of leidsels over de steppe te galopperen onmogelijk beteugelen.

De titelheld uit Centaur – gespeeld door de regisseur zelf - wordt niet voor niets zo genoemd door de dorpelingen. Zijn liefde voor paarden zit diep in zijn nomadische genen, stammend uit een tijd dat de Kirgiezen nog één waren met de edele viervoeters die zij bereden.

Centaur kan zijn aandrang om zonder zadel of leidsels over de steppe te galopperen onmogelijk beteugelen. Hij droomt van een groots en meeslepend herstel van die verloren eenheid. Waardoor deze sympathieke excentriekeling - die overdag zichtbaar gelukkig is met vrouw en kind - zich ’s nachts ontpopt tot ’joy-rijdende’ paardendief.

Intussen roddelt het dorp over zijn gedrag, helemaal als hij wordt gesnapt bij zo’n nachtelijke diefstal. Aktan Arym Kubat toont de invloed die veranderende tradities en nieuwe religieuze leefregels hebben op de dynamiek in deze kleine gemeenschap. En legitimeert daarmee ook het nostalgische verlangen van de hoofdpersoon. Innemende en soms ook schrijnende film, waarin mens en mythe op een realistische manier versmelten.