Lifestyle/Op weg
1992195190
Op weg

Motortest Yamaha XSR900: Retro, maar niet van gisteren

Tot op heden vertoefde de MT-09 en de daarvan afgeleide ‘retro’ XSR900 qua zithouding en rijgevoel wel heel erg in elkaars vaarwater. Dat maakt de nieuwe XSR900 tot een regelrechte verademing. Yamaha is namelijk ook niet van gisteren, althans bedrijfsmatig.

Zowel uiterlijk als geometrisch is te zien en te lezen dat Yamaha de MT-09-opbouw heeft laten varen ten faveure van een meer café racer-achtige look & zit. De lichaamshouding op de nieuweling blijft niettemin comfortabel, zonder gevoel te krijgen op een rek-en-strek pijnbank ver naar het stuur te moeten reiken. De XSR-bouwkwaliteit en -afwerking zijn ruimschoots goed genoeg om ieder geval kopjes te geven naar het premium segment.

Ook op vloeiende spaghettitrajecten weet de XSR bij alle snelheden te overtuigen; sturen gaat volkomen vanzelfsprekend en transparant. Waarbij de aanvliegsnelheid met het driecilinderblok iedere keer weer hoger ligt dan verwacht… Vanaf de laagste toerentallen laat ’ie iedere concurrent in het stof bijten. Bij pakweg 7000 toeren in z’n vijf, trekt deze driecilinder zo knoerthard door dat je van de ene in de andere verbazing valt, zéker bij de gedachte ‘slechts’ met een 889 cc triple van 119 pk onderweg te zijn.

Goede en zeer goede motoren vind je volop, maar indrukwekkende? Eentje van de laatstgenoemde buitencategorie vond ik onlangs in Toscane. Sterker nog, ik vond de XSR900 rijden als een machine van minstens 15 mille. Het zinderende motorblok en de algehele rijkwaliteiten maken het een motor met Europese allure met volop lusten, zonder noemenswaardige lasten. De mindere punten van de XSR900, daar weten we hier als geen ander een nostalgische, Europese mantel der liefde voor uit de garderobe te trekken.

Motor

vloeistofgekoelde driecilinder

Cilinderinhoud

889 cc,

Max. vermogen

119 pk

Gewicht

193 kilo

Tankinhoud

14 l.

Prijs

€12.499