290661082

The Dark Pictures Anthology:

Man of Medan review

Het horrorgenre is groter dan ooit. Griezels als Pennywise the Clown jagen ons op het witte doek regelmatig de stuipen op het lijf. Ook in games wordt horror een steeds groter genre. Man of Medan is zo'n game die je meeneemt naar een angstaanjagende setting en je dan middenin de horror gooit.

Overeind staande nekharen en rillingen zijn gegarandeerd, maar niet alles aan het horrorspel komt even sterk over.

Man of Medan is het eerste deel in een reeks verhalende horrorgames, getiteld The Dark Pictures. De games zullen stuk voor stuk een soort interactief horrorverhaal bieden die qua verhaal volledig losstaan van elkaar. Er is één gemene deler in de games en dat is ijzersterke horror, waardoor spelers de eerste dagen na het spelen even onder hun bed zullen kijken of er niets op de loer ligt. The Dark Pictures is namelijk geïnspireerd door de vele horrorklassiekers die het genre zo groot gemaakt hebben, zoals Dracula, The Ring en The Blair Witch Project.

Zoals in veel horrorverhalen het geval is, begint het vijf uur durende Man of Medan wanneer er nog geen vuiltje aan de lucht is. In dit geval maakt een groepje jongvolwassenen, gespeeld door geanimeerde versies van echte acteurs, zich op om een boottochtje op de oceaan te maken en naar een neergestorte bommenwerper te duiken. Het avontuur begint met een gezellige bijeenkomst, compleet met bier en goede gesprekken, waarbij spelers kennis maken met alle karakters en de verhalende speelwijze van het spel.

Al snel zal de vreugde op het bootje plaatsmaken voor een heel ander avontuur. De groep wordt namelijk overvallen door piraten en vervolgens meegevoerd naar een enorm spookschip uit WOII, dat verlaten midden op de oceaan dobbert. Op dat schip beginnen er allerlei vreemde dingen te gebeuren en zul je tal van enge taferelen voor je kiezen krijgen in realistisch uitgewerkte omgevingen. Alle elementen uit het horrorgenre passeren de revu, van enge kamers en gangetjes met gekke geluiden tot plotselinge schrikmomenten, geestverschijningen en gestoorde maniakken die je opjagen.

Man of Medan zet een ijzersterk verhaal neer dat je met beide klauwen vastpakt en vijf uur lang vasthoudt, terwijl je iedere vijf minuten uit je stoel opspringt, nat van het angstzweet. Zo nu en dan is er een onrealistische reactie van een personage of gebeurt er iets waar het spel later niet meer op terugkomt, maar deze kleine missers mogen de pret niet drukken. De gebeurtenissen in het spel worden namelijk vele malen intenser beleefd dan tijdens een film. Er wordt immers niet zomaar naar een enge scène met een sterke soundtrack gekeken, maar deze wordt daadwerkelijk beleefd in de game.

De keuzes die het spel je hierbij voorschotelt maken de actie die soms al erg intens is, nóg intenser. Iedereen in het spel kan namelijk overleven of plotseling sterven door toedoen van een psychopaat, afhankelijk van de vele morele keuzes die je moet maken. Beslissingen die op het eerste gezicht onbelangrijk zijn, zoals het openen van een deur of het oprapen van een lamp, kunnen iemands lot bezegelen. Het zorgt voor constante spanning tijdens het spelen, terwijl de claustrofobische omgeving je kwetsbaar laat voelen.

Het horrorverhaal in Man of Medan is alleen te doorlopen, maar kan ook met maximaal vier vrienden gespeeld worden. Er zijn twee modi aanwezig die ervoor zorgen dat je de game zowel offline als online kan spelen, waarbij iedere speler zijn of haar eigen personage bestuurt. Het verhaal en de schrikmomenten veranderen hierdoor niet en de situaties worden zeker niet minder eng, maar je zit dan wel een deel van het spel aan de zijlijn. Hierdoor verdwijnt een deel van de intense ervaring die Man of Medan je biedt, wanneer je moederziel alleen in een donkere game speelt.

Plus-en minpunten

+ Goed en spannend verhaal

+ Alle aspecten van horror komen aan bod

+ Keuzes zijn soms echt moeilijk

- Af en toe onlogische reacties van personages

- Samenspel maakt het spel veel minder eng

Man of Medan is door de optie om samen te spelen een ideale titel om op te pakken tijdens een vriendenavond, maar komt het beste tot zijn recht als je alleen speelt. De horror die het verhaal je biedt is ijzersterk op de meeste momenten, maar soms wordt er een klein beetje roet in het eten gegooid door een gekke reactie van de karakters. Toch is dit een spel dat vanaf de eerste minuut je aandacht pakt en daarna urenlang blijft vasthouden. Supermassive Games heeft met deze eerste aflevering alvast een blockbuster neergezet. Hopelijk zijn de komende titels in The Dark Pictures minstens net zo angstaanjagend.

Dit artikel is in samenwerking met XGN.NL