Lifestyle/Gezondheid
303327161
Gezondheid

Herstellen van slaapgebrek duurt langer dan je misschien denkt

Lekker vroeg naar bed gaan om bij te slapen als je de nacht(en) ervoor bijna geen oog hebt dichtgedaan. Doe jij dat ook weleens? Onderzoek wijst uit dat dat eigenlijk niet zo veel nut heeft. Je hebt namelijk heel wat uren slaap in te halen voordat je echt herstelt van slaapgebrek.

De Universiteit Sapienza in Rome deed recent onderzoek naar het herstel na slaapgebrek en daaruit blijkt dat je na een nachtje (of twee) bijslapen niet bepaald echt opknapt. Twintigers die tien nachten achtereen dertig procent minder sliepen dan goed voor hen was, waren zelfs na zeven ’goede’ nachten nog steeds niet volledig hersteld. Die conclusie trekken de onderzoekers op basis van een analyse van de hersenen.

Slaapexpert Bhanu Prakash Kolla legt aan CNN uit dat pas na zeven nachten van goede nachtrust het reactievermogen weer op het normale niveau is. „Maar andere cognitieve taken, zoals nauwkeurigheid, zijn zelfs na zeven nachten nog niet helemaal hersteld. De studie laat ook zien dat het geheugen meer tijd nodig heeft om op het normale niveau te komen.”

Een ander Amerikaans onderzoek uit 2004 liet al zien dat mensen die twee weken lang minder dan zes uur per nacht sliepen, en het idee hadden dat ze prima functioneerden, er cognitief net zo slecht aan toe waren als mensen die twee nachten lang geen oog hadden dichtgedaan.

Chronisch

Slaapgebrek kan zelfs na een nacht al leiden tot concentratieproblemen en moeite met het leren van nieuwe dingen en het nemen van beslissingen. Ook doet het weinig goeds voor de creativiteit.

Afhankelijk van je leeftijd, wordt aangeraden ’s nachts tussen de zeven en tien uur slaap te pakken.

Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Meer van De Telegraaf Webshop
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Meer van De Telegraaf Webshop