Nieuws/Lifestyle
392451968
Lifestyle

Onmisbaar bij het Paas-ontbijt, maar hoe gezond is verse jus eigenlijk?

Hij hoort bij het Paas-ontbijt, het glaasje versgeperste jus. Maar wat drink je eigenlijk precies? Hoeveel suikers en vitaminen giet je naar binnen? En is ’t nou goed of slecht?

Hoeveel suiker zit er in verse d’orange?

Per 100 gram ongeveer 9 gram, precies evenveel als cola. Er vanuitgaande dat één glas de inhoud heeft van 200 milliliter, krijg je bij je ontbijt dus zo’n 18 gram suiker binnen via jus d’orange. Dat zijn omgerekend vier à vijf suikerklontjes.

Als je een sinaasappel opeet, komt de suiker meer geleidelijk in je bloed en dat is gezonder. In de vorm van sap komt het suiker veel sneller in je maag en bloed en dat leidt uiteindelijk tot een piek aan insuline, de stof die de suikerspiegel in het bloed verlaagt. Vanwege de kans op overgewicht en diabetes type 2 geeft het Voedingscentrum het advies zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken en daartoe wordt ook verse jus d’orange geschaard.

Gaat er vitamine C gaat verloren tijdens het persen?

Dat sinaasappels veel vitamine C bevatten, is geen nieuws. Maar gaat er ook vitamine C verloren tijdens het persen? Het antwoord is ja. In een plastic pers gaat er minder vitamine C verloren dan in een metalen pers, omdat vitamines door het metaal sneller oxideren. Ook door contact met licht verdwijnt vitamine C.

Als je de de verse sap in het donker bewaart, neemt de hoeveelheid vitamines met ongeveer 2 procent per dag af. Al met al is een glas verse jus d’orange nog altijd goed voor ongeveer twee derde van de aanbevolen hoeveelheid vitamine C per dag. Eén losse sinaasappel is goed voor 80 procent van de dagelijkse hoeveelheid.

En vezels?

Vezels zijn onder meer belangrijk voor je darmen en stoelgang. Ze kunnen je LDL-cholesterol verlagen en dat is weer goed voor de bloedvaten. Maar bij verse jus d’orange krijg je bijna geen vezels binnen als je het vergelijkt met het eten van een sinaasappel. De vezels zitten in het vruchtvlees, dat opgevangen wordt tijdens het persen.

Onze tip is om het opgevangen vruchtvlees los op te eten met een lepeltje of door de verse jus d’orange te mixen, zodat je wel de nodige vezels binnenkrijgt.

Pak of vers?

Ten eerste de hoeveelheid vitamine C. Versgeperst sap bevat ongeveer 50 procent meer vitamine C dan sap uit concentraat. Een pak sinaasappelsap uit de winkel is meestal sap uit concentraat, wat betekent dat het oorspronkelijk water eruit is gehaald en er later nieuw water aan is toegevoegd. Wat betreft het suikergehalte zit er niet veel verschil in beide, al beschikt sap uit een pak over iets meer toegevoegde suikers. Sinaasappelsap in pak bevat nog een aantal toegevoegde stoffen, die je natuurlijk niet in verse jus d’orange vindt.

Vitamine C is goed voor onder meer je weerstand, energievoorraad, zenuwstelsel, botten, tanden, huid en bloedvaten. Maar daarnaast bevatten sinaasappelen ook kalium, foliumzuur (vitamine B11), polyfenolen en meer gezonde voedingsstoffen. Die zorgen voor meerdere gezondheidsvoordelen. Zo zijn sinaasappelen gezond voor het hart, goed voor een laag cholesterol, verkleinen ze de kans op nierstenen en hebben ze een positief effect op je immuunsysteem. Voor verse jus d’orange geldt dit allemaal ook, zij het in mindere mate.

Kortom: er is geen reden om te stoppen met je dagelijkse glas verse jus d’orange. Maar hou het bij eentje. Of beter: pel gewoon een sinaasappel, kan ook!