Marit van Egmond (46) werkt al 22 jaar bij Albert Heijn. Sinds een jaar is ze de baas. Albert Heijn is haar grote passie. Maar dat betekent niet dat alles moet blijven zoals het is. Integendeel. Verandering is nodig en Van Egmond heeft haast. „Ongeduldigheid zit in mij.” Marit van Egmond, de nuchtere Brabantse die sinds 1 februari dit jaar ceo is van ’s lands grootste supermarktketen, staat erom bekend dat ze graag controle over de materie heeft. Toch maakt ze, terwijl ze ons ontvangt op het Zaanse hoofdkantoor, een zeer ontspannen indruk. Opvallend, kerst is immers de drukste tijd van het jaar voor het bedrijf. Maar ze kijkt al veel verder: „We staan pas aan de vooravond van de vernieuwingen.” Retail is uw grote passie. Denkt u weleens aan iets anders? „Retail gaat 24 uur per dag door. Ik sta altijd aan. Ik kijk op straat wat er gebeurt en in restaurants wat er op het menu staat. Ik vind de dynamiek van retail leuk. Ik werk hier niet voor niets al zo lang.” Hoe kwam U bij Albert Heijn terecht? „Ik heb eerst levensmiddelentechnologie gestudeerd en kwam daarna als management trainee bij Albert Heijn terecht. ’’ Was dat een bewuste keuze? „Ik ben al mijn hele leven gek van eten en drinken, van hoe het gemaakt wordt tot waar het vandaan komt. Ik vind het ook heel mooi wat dat voor je kan betekenen. Het verbindt vaak. Eten en drinken staan garant voor mooie avonden en mooie momenten. Waarschijnlijk door mijn Bourgondische Brabantse achtergrond is me dat met de paplepel ingegoten.” U mocht al vrij vroeg voor Ahold naar China. Wat leerde u daar? „Ik ging in 1999 voor Ahold naar China. Het was een boeiende ervaring om daar te wonen en te werken. Wat ik daar heb meegekregen, was de enorme wil om jezelf te ontwikkelen en dat het altijd wél kan.” U was onlangs weer in China. Wat viel u op? „De ontwikkeling in China gaat heel snel, zeker op het gebied van technologie en gemakkelijk boodschappen doen. Iedereen doet alles met een app. Dus die enorme drive om te vernieuwen is er nog steeds.” Waarom moet alles veranderen? „Omdat de wereld verandert. En dat gebeurt door de behoefte van de klant, die bepaalt wat er verandert en hoe snel. Als je de klant van vandaag de dag vergelijkt met vijf jaar geleden, dan heeft er een enorme verandering in gedrag plaatsgevonden. Er ontstaan steeds meer verschillen tussen stedelijke en andere gebieden. De traditionele aardappel-groente-vleesmaaltijd is er nog steeds, maar in veel huishoudens wordt dat niet meer elke dag gegeten. De interesse in andere eetculturen neemt toe. De keuze is daarom ook veel groter geworden. Vijf jaar geleden werd er nauwelijks eten thuisbezorgd en bestond alcoholvrij bier vrijwel niet.” Wat betekent dat voor Albert Heijn? „Dat betekent dat we in beweging blijven en continu inspelen op die veranderende behoeften. Zowel op het gebied van assortiment als in onze winkels. We verbouwen bijvoorbeeld zo’n 120 winkels per jaar. Dat is echt een grote operatie. In deze winkels introduceren we een volledig nieuw winkelconcept met veel nadruk op verse producten en op voordeel om de klant te helpen waar voor zijn geld te krijgen. Ook speelt technologie een steeds grotere rol om boodschappen doen makkelijker te maken. We hebben nu bijvoorbeeld in zeshonderd winkels zelfscan. Volgend jaar rollen we dat verder uit en kunnen klanten in al onze winkels gebruik maken van zelfscan. Ook geloven we dat boodschappen doen veel persoonlijker wordt. Je krijgt de aanbiedingen die bij je passen en als je geen gluten wil, dan zie je op je app waar die producten in de winkel liggen.” En betalen via de telefoon? „Klanten vinden dat een makkelijke manier van betalen. Kijk naar het parkeren. Ik weet nog dat je kwartjes in een meter moest stoppen en moest bedenken hoe lang je zou blijven staan. Nu zijn er eenvoudige parkeerapps. Ik verwacht dat de verandering de komende jaren steeds verder en sneller gaat. We staan nog maar aan de vooravond van wat er allemaal nog gaat komen.” Wat wilde u meteen aanpakken toen u de baas werd? „Ik werk hier al 22 jaar. Het is dan niet zo dat je in een keer wat nieuws aantreft. Wel vind ik dat we sneller moeten veranderen op gebied van voeding en zeker op gebied van technologie. Voor beide heb ik een passie. Voor eten, zoals gezegd, vanwege mijn Brabantse wortels. En voor technologie omdat mijn vader altijd bij Philips heeft gewerkt.” Waarom wilde u een managementlaag minder? „In deze snel veranderende wereld heb je kortere lijnen tussen de top en de winkels nodig om dynamischer, flexibeler en sneller te kunnen reageren op de wensen van de klant. We hebben nu bijvoorbeeld twaalf districtsmanagers die met hun team kort op de winkels zitten en hen ondersteunen om dicht bij de klant te blijven staan.” U heeft in een jaar veel gedaan, verbouwing, technologische innovatie. U lijkt haast te hebben. Schaterlachend: „Dat zit in mij. Ik denk dat het altijd goed is om voorop te lopen. Dat is ook marktleiderschap waardig.” Ik hoorde dat u een teamspeler bent die er bovenop zit en erg geliefd is. „Ik ben dol op mijn team. We hebben veel lol. Ik hou ervan in een team te werken dat de juiste kwaliteit heeft en mij aanvult en tegenspreekt.” Kunt u zelf nog bijhouden van wat er bij de klant speelt in uw positie van ceo? „Ik heb altijd een goed gevoel gehad wat klanten beweegt en wat ze vragen. Ik ga ook vaak naar winkels om naar medewerkers en klanten te luisteren en te kijken naar wat klanten doen. Bij de kassa zien we natuurlijk dagelijks wat mensen echt doen. We zien aan de verkoop van producten als eerste als er een nieuw dieet in Nederland is of als er een nieuwe poké bowl in raakt.” Is het assortiment sterk veranderd? „Per jaar zetten we tweeduizend nieuwe producten op de schappen. Biologisch groeit. Vegetarisch is verdriedubbeld in vijf jaar tijd. We eten steeds minder suiker, minder vet, steeds gezonder. Wat je eet is steeds meer wie je bent. Dat is in heel Nederland zo, niet alleen in de Randstad. Wij helpen de klanten graag om gezonder en beter te eten. Beter eten betekent voor iedereen wat anders. Voor mij gaat het over gevarieerder en vers eten. Dat je niet elke dag hetzelfde eet.” Is dat een taak van de supermarkt? „Ik vind in ieder geval dat we daarin een rol kunnen vervullen. Ik realiseer me dat we in Nederland elke dag vijf miljoen borden vullen. Dat voelt als een mooie verantwoordelijkheid. Want eten is ook genieten. Met kerst voor de deur, hoop ik dat klanten bij ons inspiratie opdoen voor een heerlijk kerstdiner en dat aan tafel mooie gesprekken ontstaan.’’ Bent u blij met de nieuwe commercial? „Ja, ik ben er trots op. Het draait om het hele gezin, om Ilse de supermarktmanager, maar ook om haar man, haar kind en haar moeder. Ilse geeft aan hoe je het leven kunt invullen en hoe we als AH daarbij kunnen helpen op het gebied van betaalbaarheid, gemak en assortiment.” Welke supermarkt in de wereld bewondert u? Meteen, met een knipoog: „Albert Heijn. We trekken altijd ons eigen plan. Natuurlijk leren we altijd wat van andere bedrijven uit onze eigen branche en juist ook andere branches.” Wat is uw favoriete vernieuwing? „Ons nieuwste winkelconcept, daarin komt heel veel samen. Met heel veel aandacht voor verse producten, met nieuw assortiment, met onze prijsfavorieten (topproducten voor een lage prijs, red.), met een lekkere markthal in het midden met vleeswaren, kazen, borrelhappen, tapas en gegrilde kippen. Wat ik mooi vind van deze vernieuwing is de rol van onze medewerkers. Meer dan drieduizend medewerkers kregen een training in ons opleidingscentrum in Enspijk.’’ U heeft de slag met de Hema verloren. Jumbo gaat nu met hen samenwerken. „We hebben in de zomer geconstateerd dat het niet lukte. We zijn ondertussen doorgegaan met onze plannen. Zo hebben we dit jaar weer twintig nieuwe winkels geopend. In België opende we nummer 49 in Wijnegem. We gaan daar verder groeien en zien ook ruimte in Nederland.” Ziet u Albert Heijn als de top van de markt? „Ik denk dat wij midden in de markt staan, midden in de samenleving. We zijn er voor iedereen. Je leest bij Prinsjesdag dat mensen er geld bij krijgen, maar volgens het Nibud is het besteedbaar inkomen de afgelopen tien jaar met vijf procent gedaald. We snappen dat mensen waar voor hun geld willen. Daarom hebben we dit jaar onze prijsfavorieten geïntroduceerd. Beter eten moet voor iedereen bereikbaar zijn.” Wat gaat u met kerst doen? „Lekker eten uiteraard. Mijn eerste kerstdiner was eind november met al onze supermarktmanagers en ondernemers. Natuurlijk met recepten uit Allerhande. Ik weet nog niet wat ik ga eten, maar het wordt in ieder geval feestelijk.”