Lifestyle/Op weg
403034480
Op weg

Motortest Kawasaki Versys 650: Ultieme feel good-machine

Een dilemma tijdens de zonovergoten eerste test: houd ik het tempo van de doorsnee Versys 650-rijder aan om volop van het uitzicht te genieten of gaan alle remmen los?

Kawasaki heeft voor de 2022 Versys als vanouds voor een 100% straatinzet gekozen. Kleine concessies om toch nog een flintertje offroad-gebruik te faciliteren heeft het wederom aan zich voorbij laten gaan. In plaats daarvan is in een extra riante uitrusting geïnvesteerd: TFT-scherm, Bluetooth met smartphone-connectiviteit, tweevoudige tractiecontrole (en ’off’), vernieuwde bovenkuip, viervoudig verstelbare ruit en ledverlichting rondom. Voor een beginprijs van € 9.149 kom je niets te kort.

De smeuïgheid van de trillingsarme tweecilinder draagt ook bij aan de vrolijkheid, inclusief de schuifruit die ook in de hoge stand niet al te turbulent blijkt. De ontgrendeling van de ruit zit rechts onder het dashboard zodat je tijdens het rijden met gekruiste armen de ruit kunt verlagen of verhogen.

De Versys stuurt wat minder flitsend in dorpsverkeer dan echte allroads, maar het surplus aan kilo’s (217 kilo) voel je eigenlijk alleen als het tempo op kronkelwegen wordt opgeschroefd. Ook bij echt hoge snelheden blijft de Kawasaki rustgevend stabiel.

Hebben sommige andere fabrikanten de neiging om de cilinderinhoud te vergroten, Kawasaki houdt vast aan de vertrouwde 649 cc, mét behoud van de 67 paardenkrachten. De acceleratie blaast je zeker niet van je sokken; bruikbaarheid staat centraal.

Overdreven veel power heeft de Versys 650 niet, wat naadloos past bij het algehele feelgood-imago dat deze middenklasser uitstraalt.

Ook zonder optionele pretpakketten biedt deze Kawasaki bijzonder veel waar voor zijn geld. Aangenaam rijgenot binnen de lijntjes.

Motor

Vloeistofgekoelde twin

Cilinderinhoud

649 cc

Gewicht

217 kilo

Prijs

vanaf € 9149