Nieuws/Lifestyle
403452
Lifestyle

Eerste test: Tesla Model X

Hij heeft vleugeldeuren en is sneller dan een supercar, maar kan ook zeven personen vervoeren en een flinke caravan trekken. We maakten kennis met de Tesla Model X.

Tesla blijft verbazen. Het rebelse merk van de visionaire entrepreneur Elon Musk heeft een hekel aan normaal doen. Net nu we een beetje gewend zijn aan die Model S als razendsnelle elektrische zakensedan en Schiphol-taxi, komt het merk met een SUV. Alhoewel, hij oogt eigenlijk wat lager en meer als een cross-over; een mix tussen een stationcar en een SUV, ruim en altijd met vierwielaandrijving.

Zwaargewicht

De techniek van de Model X is minder verrassend dan zijn uiterlijk. De auto is volledig gebaseerd op de Model S - Tesla's grote gezinsauto heeft hetzelfde vlakke aluminium chassis. In de wagenvloer zit een batterijenpakket weggewerkt dat goed is voor zo'n 500 kg van de 2468 die de auto weegt. Het is dus een zwaargewicht, deze super-Prius+, die net als de hybride Toyota een zeer goede stroomlijn heeft (0,24 Cw). Zoals het een SUV betaamt heeft de Model X altijd vierwielaandrijving. Dat dankt hij aan twee elektromotoren: een op de voor- en een op de achteras. Hij is net als de Model S verkrijgbaar als 75D, 90D en P90D, waarbij het getal de batterijcapaciteit in kWh aangeeft, de D voor Dual Motors staat en de P voor Performance. Die prestaties zijn overigens ook uit te breiden als je kiest voor de optionele Ludicrous Speed-upgrade. En ja, u raadt het vast, er was maar één testauto beschikbaar en dat was de duurste, de P90D met Ludicrous-mode. Die kost dan in de zevenzitsconfiguratie (in combinatie met luchtvering een optie van 4400 euro) zoals wij hem reden, exclusief opties, de lieve som van 149.000 euro.

Instapper

De 'instapper' van de reeks, de vijfzits 75D, moet een kleine 98 mille kosten. Over instappen gesproken: dat doen de achterpassagiers bij deze X-factorkandidaat met de nodige show middels de vleugeldeuren. De bestuurder en bijrijder hebben normale portieren, al openen ze na een druk op het handvat automatisch. De vleugeldeuren, of zoals Tesla ze noemt Falcon Wing Doors, zitten vol sensoren. Alleen als die het sein veilig geven, openen ze. Dat heeft al wat storingen opgeleverd bij de eerste exemplaren, maar die problemen zijn volgens de fabrikant opgelost. De techniek met dubbele scharnieren is ingenieus en zorgt ervoor dat er niet al te veel ruimte naast en boven de auto nodig is.

Graphics

Aan boord zien we een volledig digitaal dasboard met twee displays. Op de grote centrale, waarmee je bijna alle functies bedient, laten mooie graphics zien wat de auto doet. Bijvoorbeeld dat de 75D minimaal 417 km bereik heeft - al moet je in de praktijk rekenen op dik 300 km. Royale waarden voor een elektrische auto, net zo royaal als het toegestane trekgewicht en de maximale bagageruimte. Je kunt er een maximaal 2270 kg zware caravan mee trekken en er kan in de vijfpersoonsversie maar liefst 2180 liter bagage mee. Als je kiest voor de zevenzitter, lever je wat van die ruimte in, maar het goede nieuws is wel dat je op de derde zitrij als volwassene ook daadwerkelijk zitten kunt. Met dank aan de kunstig ontworpen stoelen op de tweede zitrij. Die hebben een uniek design met een centrale poot, waardoor je je voeten eronder kwijt kunt. Op de voorste rij geniet je van een groots uitzicht door de panoramische ruit die tot voorbij je kruin reikt.

Rijervaring

Resteert de rijervaring. Die was met slechts twintig minuten beschikbare rijtijd kort en krachtig. Deze Model X lanceert je stilletjes in 3,4 tellen vanuit stilstand naar 100 km/h en gaat desgewenst door tot 250 km/h. Dat is natuurlijk belachelijk snel voor een zevenzits familieauto van bijna 2500 kilogram. De rijervaring is verder bijna identiek aan die van de lagere Model S, alleen is de zitpositie wat hoger en lijkt de besturing iets meer gevoel te hebben.

Fantasievolle

Deze gevleugelde Tesla is al met al een unieke, ruime, sterke en fantasievolle familieauto. Helaas zit hij in een duur segment, waarin hij moet concurreren met SUV's van Porsche en Volvo, die opeens toch een stuk gewoner lijken.